Christine Sonvilla looking through printed copies of photographs scattered on a table.

TLAČ

Snímky, ktoré udrú do očí: prečo záleží na tlači

Ak sa chcete stať lepším fotografom, je mimoriadne dôležité, aby ste identifikovali prvky snímky, ktoré sa vám páčia alebo nepáčia, a aspekty, ktoré je možné vylepšiť. Najjednoduchší spôsob, ako na to, je vytlačiť si fyzickú kópiu, ktorá verne reprodukuje farby a kvalitu snímky a ktorú si môžete chytiť do rúk a pozrieť sa na ňu zblízka.

Christine a jej manžel Marc Graf sa už viac ako desaťročie špecializujú na fotografovanie divokej prírody s dôrazom na jej ochranu. Ich práca bola publikovaná v knihách a časopisoch po celom svete vrátane National Geographic.

„Tlačené fotografie vyzerajú inak ako na obrazovke,“ hovorí Christine, „preto vytlačiť ich a pozrieť sa na ne takmer ako na nové, je v skutočnosti kľúčovou úlohou. Nájdite prvky, ktoré sa vám na snímke páčia a nepáčia, a potom tieto informácie využite pri ďalšom fotografovaní. Zistite, ako opraviť prípadné chyby, ktoré si všimnete. Čím častejšie to budete robiť, tým rýchlejšie sa budete učiť.“

„Dojem, ktorý zanechávajú tlačené obrázky, bude vždy výraznejší než v prípade digitálnych obrázkov na internete alebo na platformách sociálnych médií, kde na vás každý deň vyskakujú tisícky obrázkov,“ dodáva Marc. „V prípade tlačeného obrázka je to niečo úplne iné.“

Christine and Marc stand by a printed version of one of their shots displayed as part of an outdoor exhibition in a forest.
Christine a Marc pri prezentovaní svojich prác experimentujú s inovatívnymi spôsobmi vrátane výstav vonku, ktoré spájajú ľudí s prírodou v samotnom prostredí, nielen na obrázkoch. Vytlačené snímky musia byť prirodzene veľké, robustné, živé a pútavé.

Na tlač doma je ideálna štýlová bezdrôtová tlačiareň 3 v 1 radu Canon PIXMA TS8350. Vďaka šiestim samostatným atramentom a technológii Canon FINE dokáže táto multifunkčná tlačiareň formátu A4 produkovať výtlačky v kvalite fotoštúdia a zvládne aj pracovné projekty či zábavu s rodinou. Vďaka atramentu ChromaLife100 od spoločnosti Canon sa môžete tešiť z fotografií, ktoré vydržia dlhšie – ich životnosť v albume je až 100 rokov. Tlačiareň má aj otvor na kartu SD, takže môžete tlačiť priamo z pamäťovej karty.

Ako môžete vďaka tlači vylepšiť svoje fotografie, bez ohľadu na použitú tlačiareň? Odpovedajú odborníci Christine a Mac.

Ukážte obrázky v novom svetle

A Canon   Colorado 1640 printing out a large-scale shot of a brown bear in a forest.
Keď Christine a Marc potrebujú tlačiť svoje objekty v životnej veľkosti, spoliehajú sa na model profesionálneho štandardu Colorado 1640.

Tlač ponúka spôsob, ako zdieľať vaše obľúbené snímky inak ako cez rozhranie USB. Prečo si nevytvoriť album najlepších snímok a neukázať ho priateľom? Vďaka svojej fyzickej povahe majú tlačené fotografie akoby väčšiu hodnotu, najmä ako darček.

„Často sa stáva, že sa pozriete na tlačenú fotografiu a poviete si: ‚Nikdy som si neuvedomila, že na tej fotografii je toto‘,“ hovorí Christine.

Christine a Marc často svoje fotografie vystavujú a na ich tlač a posúdenie používajú tlačiareň Canon imagePROGRAF Pro-1000, pričom využívajú jej schopnosť tlačiť až do veľkosti A2 a farebnú presnosť jej 12-atramentového systému. Keď dvojica potrebovala väčšiu variabilitu, napríklad na vytvorenie grafických prezentácií vo veľkosti pútačov, ako aj vystavovateľných výtlačkov ich objektov v nadživotnej veľkosti vrátane miliónov ohrozených druhov, napríklad horských medveďov a veľkých mačkovitých šeliem, vložila svoju dôveru do modelu Colorado 1640.

Tlač vyvolá viac názorov

A close up shot of a red squirrel on the driveway to a stately manor in Vienna.
Proces výberu fotografií na tlač – či už tlačíte obrázky, ktoré si zavesíte na stenu, alebo prezentujete na výstave – vás naučí rozoznať dobré fotografie od zlých.

Ak chcete napredovať, musíte občas urobiť krok späť, a ak chcete zlepšiť spôsob, akým fotografujete, musíte byť úprimní pri hodnotení vašej práce. Použitie tlačiarne, akou je rad Canon PIXMA TS8350, môže tento proces podporiť.

Podrobné skúmanie niekoľkých snímok pri výbere obrázka na tlač vás núti zdokonaľovať svoje zručnosti pri zisťovaní, aké sú atribúty dobrej fotografie. Ak si stále nie ste istí, stačí sa spýtať ostatných, ako radí Marc.

„Najlepšia spätná väzba, dobrá aj zlá, prichádza vtedy, keď ukážeme naše fyzicky vytlačené snímky na výstavách,“ hovorí. „Návštevníci sa koncentrujú na nejakých desať obrázkov v porovnaní možno so stovkami na Instagrame. Vďaka užšiemu zameraniu je ich spätná väzba reálnejšia, serióznejšia. Ľudia sú vo svojich názoroch úprimnejší, čo je vzhľadom na kontext našich fotografií zameraných na ochranu prírody o to dôležitejšie.“

Prezentujte sa vo verných farbách

Wildlife photos by Christine Sonvilla and Marc Graf on display in an outdoor exhibition in a forest.
Veľkoformátové výtlačky od Christine a Marca vytlačené pomocou modelu Colorado 1640 s jeho inovatívnou technológiou UVgel, zostávajú ostré a jasné aj pri vystavovaní vonku.

Jeden z hlavných problémov pri zdieľaní fotografií online je to, že máte malý dosah na to, ako ostatní vašu prácu vnímajú, a najmä na vzhľad farieb. Ak použijete tlačiareň radu Canon PIXMA TS8350 s atramentovou technológiou ChromaLife100, vaše výtlačky zostanú v albume pri živej farbe a vysokej kvalite až 100 rokov*.

„Jeden z dôvodov, prečo sme si vybrali tlačiarne Canon, je ten, že farby sú oveľa trvácnejšie,“ hovorí Christine. „Aj po celom roku vonku, po pôsobení UV žiarenia, naše obrázky vyzerajú, akoby boli vytlačené len včera, takže výtlačky z našich výstav môžeme používať znovu rok čo rok."

Autor: Natalie Denton

* Na základe zrýchleného testovania spoločnosťou Canon pri skladovaní na tmavom mieste a za riadených teplotných, vlhkostných a plynových podmienok, ktoré simulujú uloženie v albume s plastovými puzdrami. Spoločnosť Canon nedokáže zaručiť dlhovekosť výtlačkov. Výsledky sa môžu líšiť v závislosti od tlačeného obrazu, času schnutia, podmienok vystavenia/uloženia a faktorov prostredia.

Súvisiace články
A squirrel looks up, paws in front of its body, surrounded by a field of white daisies and lush green grass up to its shoulders.

FOTOGRAFOVANIE DIVOKEJ PRÍRODY

Snímajte s jasným cieľom: ako fotografovať prírodu a dospieť k pozitívnej zmene

Christine Sonvillová a Marc Graf sa podelia o svoje najlepšie tipy na fotografovanie divokej prírody a zvyšovanie povedomia o ochrane životného prostredia.