ČIERNOBIELA FOTOGRAFIA

Aktuálne a nadčasové: buďte kreatívni vďaka čiernobielej fotografii

Od krajiniek a portrétov až po svadby a prírodu – objavte, ako nasnímať úžasné čiernobiele snímky v každom z týchto scenárov pomocou našich odborných tipov, techník a návrhov súprav.
Čiernobiely záber baletky v pohybe vo veľkej, honosnej miestnosti. Cez otvorené dvere prúdi slnečné svetlo.

Dobrá čiernobiela fotografia je nadčasovej kvality, ktorú jednoducho nie je možné pretlmočiť do farebného záberu, a súčasne do záberu pridáva dramatickosť, emócie a vášeň. Je preto vždy obľúbená pri portrétovejsvadobnej fotografii. Aj monochromatický záber (pozostávajúci iba z jednej farby) môže priniesť kúzlo v podobe zvýraznenia tvaru, textúry, tónu a detailov. Vďaka tomu sa čiernobiela rovnako dobre hodí na fotografovanie krajinyarchitektúry, akčnú a športovú fotografiu a ešte oveľa viac.

Tvorba pôsobivých čiernobielych fotografií sa však niekedy môže zmeniť na výzvu, keďže sme do veľkej miery zvyknutí nazerať na svet vo farbách. Nižšie nájdete súbor odborných rád, ktoré vám pomôžu zvládnuť tento štýl fotografovania.

Čo je čiernobiela fotografia?

Detailný záber veľkej oranžovej a bielej mušle s prepracovanou špirálou.

Dva príklady záberu mušle, jeden farebný, jeden čiernobiely. V monochromatickej verzii priťahuje vašu pozornosť skôr celá mušľa, než len špička špirály. Zachytené fotoaparátom Canon EOS 250D s objektívom Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM pri nastavení 1/640 s, f/5 a ISO 200.

Čiernobiely detailný záber veľkej mušle s prepracovanou špirálou.

Ktorý záber je podľa vás pútavejší: farebný alebo čiernobiely? Pokiaľ ide o fotografiu, krása často tkvie v očiach pozorovateľa – neexistuje správna alebo nesprávna odpoveď a experimentovanie je polovicou zábavy.

K dispozícii sú dve možnosti tvorby čiernobielych fotografií: môžete snímať farebne a v postprodukcii záber konvertovať do čiernobielej podoby alebo sa rozhodnúť pre monochromatické nastavenie v ponuke Štýl obrazu vo fotoaparáte, ktoré vám umožní zobraziť na obrazovke LCD fotoaparátu alebo cez jej elektronický hľadáčik, ako bude záber vyzerať.

Nezabúdajte však, že scéna, ktorá vyzerá dobre vo farbách, nemusí vyniknúť na čiernobielej fotografii a naopak. Napríklad červené kvety sa na farebnej snímke vynímajú na zelenom pozadí. Zachyťte však rovnaký objekt na monochromatickej snímke a uvidíte, že červená aj zelená sa zmenia na podobné odtiene sivej.

Praxou získate lepšie čiernobiele „videnie“, tento proces učenia však môžete urýchliť. Všeobecne platí, že objekt na čiernobielej fotografii musí byť kontrastnejší ako rovnaký objekt zachytený farebne. Odfotografujte rovnaký objekt dvakrát, najskôr farebne, potom čiernobielo, a zábery porovnajte.

Na fotografovanie čiernobielej fotografie sa odporúča použiť nespracovaný formát RAW, ktorý vám umožní ďalšie úpravy pomocou softvéru Digital Photo Professional (DPP) spoločnosti Canon, ktoré by neboli možné pri súboroch vo formáte JPEG. Nastavenie fotoaparátu na ukladanie súborov v nespracovanom formáte RAW vám tiež umožňuje zachovať všetky informácie o farbách záberu, aj keď snímate čiernobielo.

5 rád ako fotografovať čiernobiele fotografie

  • Použite malú clonu a čo najnižšie ISO
  • Kontrolujte histogramy vášho fotoaparátu
  • Experimentujte s filtrami
  • Snímajte vo formáte RAW a pozrite si možnosti fotoaparátu
  • Zdôraznite kontrast na čiernobielych záberoch

Čiernobiely záber nevesty na schodisku, ktorá prekvapene pozerá hore. Tiene na stene vedľa nej ukazujú skupinu žien, ktoré sa snažia chytiť hodenú kyticu.

Pri krásnych portrétoch a svadobných záberoch môže farba odvádzať pozornosť od prirodzenej formy, zatiaľ čo monochromatické prevedenie poskytuje estetickejšie spracovanie objektu. Umožňuje aj dômyselnú hru svetla, ako je to znázornené na tomto zábere. Zachytené fotoaparátom Canon EOS 6D (jeho nástupcom je model Canon EOS 6D Mark II) s objektívom Canon EF 24mm f/1.4L II USM, Canon Speedlite 600EX-RT (jeho nástupcom je model Canon Speedlite 600EX II-RT) a vysielačom Canon Speedlite ST-E3-RT pri nastavení 1/100 s, f/1.8 a ISO 3200. © Fabio Mirulla

Čiernobiely záber tváre dieťaťa zblízka. Osobitná pozornosť je venovaná mihalniciam dieťaťa.

Čiernobiele zábery sa vo všeobecnosti výborne hodia na portréty; často uvádzaným dôvodom je, že absencia farieb znižuje rozptýlenie a zameriava pozornosť na predmet. Jednoduchosť čiernobieleho prevedenia tiež prispieva k pozoruhodnosti tohto typu fotografie. Zachytené fotoaparátom Canon EOS R s objektívom Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM pri nastavení 1/160 s, f/2.8 a ISO 200. © Helen Bartlett

Čiernobiele snímky, ktoré sú často obľúbené pri svadobnej fotografii, môžu zvýrazniť pocit emócií a dramatickosti. Použitím monochromatického nastavenia sa dajú dosiahnuť aj ďalšie efekty – zameranie záujmu na výraz tváre, ako aj zvýraznenie detailov a tvarov kľúčových prvkov, od malých predmetov, ako sú svadobné obrúčky a topánky, až po šaty nevesty a dokonca aj celková lokalita.

V čiernobielej sa všeobecne veľmi dobre vynímajú portréty. Môže to byť tým, že mnohé ikonické portréty vytvorené za uplynulé storočie sú monochromatické a tento štýl dôverne poznáme. Mimoriadne efektné je pridať bočné osvetlenie, ktorým sa dosiahne silný kontrast medzi osvetlenými a tienistými plochami.

Čiernobiela príroda a fotografovanie divokej prírody

Pštros na tomto čiernobielom detailnom zábere skúmavo hľadí do kamery.

Konverzia tohto obrázku do čiernobielej podoby zvýrazňuje perie na tvári tohto pštrosa do takej miery, že vyzerá skôr ako srsť než ako perie. Zachytené fotoaparátom Canon EOS R6 s objektívom Canon RF 600mm F11 IS STM pri nastavení 1/5000 s, f/11 a ISO 1600. © John Dickins

Čiernobiely záber zimnej lesnej scény orámovaný radmi zasnežených stromov.

Pri čiernobielom nastavení môže vzniknúť silná fotografia objektu, ktorý by vo farbe tak nevynikol, napríklad táto zimná lesná scéna. Zachytené fotoaparátom Canon PowerShot G7 X Mark III pri nastavení 1/500 s, f/2.8 a ISO 400. © Helen Bartlett

Mnohé zábery krajiny sa spoliehajú na živú modrú oblohu alebo na teplé červené tóny, ktoré vytvára zapadajúce slnko. Podobne mnoho záberov prírody je založených na bohatých prirodzených odtieňoch zvierat a voľne žijúcich živočíchov. Čiernobiele zábery krajiny sprostredkúvajú iný pocit, často spojený s náladou a dramatickosťou, zatiaľ čo monochromatické zábery prírody možno použiť aj na zvýraznenie krásnych detailov, ktoré sa dajú pozorovať na zvieratách, hmyze a rastlinách.

Rozhodnúť sa, ktoré zábery premeniť na čiernobiele, je zručnosť sama o sebe. Odstránením farby chcete v podstate niečo „pridať“, takže si položte otázku, akým spôsobom sa záber zlepší, ak ho prezentujete v monochromatickej podobe.

Zamerajte sa na fotografie, ktoré nechcú zaujať len farbou alebo na ktorých je farba pre objekt rušivým elementom. Scény krajiny, na ktorých svetlo a tieň generujú určitú náladu alebo intenzitu sú vynikajúcou voľbou, pretože tieto efekty budú zvýraznené dramatickým kontrastom čiernobielej. Fotografi prírody by mali hľadať vzory a detaily, ktoré možno dostať do popredia odstránením farby, ako je prastará kôra stromu alebo krásna štruktúra vtáčieho peria.

Čiernobiela fotografia krajiny a architektúry

Čiernobiely záber stromov bez listov v pustej krajine.

Zábery krajiny s hĺbavou oblohou a náladovým svetlom môžu vyzerať oveľa dramatickejšie v čiernobielom prevedení po odstránení farieb. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R s objektívom Canon RF 24-105mm F4L IS USM pri nastavení 105 mm, 1/320 s, f/6.3 a ISO 100.

Čiernobiela snímka betónovej budovy, nasnímaná zospodu, vytvárajúca geometrické tvary s tieňom.

Čierna a biela dokážu plne vystihnúť bohatú súhru tvarov a štruktúr v architektonických záberoch, čím sa z nich vylúči rozptýlenie farieb. Zachytené fotoaparátom Canon EOS 90D s objektívom Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM pri nastavení 31 mm, 1/250 s, f/8 a ISO 100.

Krajinky sú pre čiernobielu fotografiu ideálnou voľbou, najmä ak je na scéne veľmi málo farieb – žiadne živé odtiene zelenej a málo červených alebo žltých kvetov. Môžete sa zamerať na tvary bezlistých stromov, kamenné múry a budovy. Kľúčovými zložkami snímky sa stávajú kompozícia a kontrast.

Mriežka s pravidlom tretín – ktorú možno zobraziť prostredníctvom elektronického hľadáčika (EVF) bezzrkadlových fotoaparátov značky Canon, ako sú Canon EOS RPCanon EOS R6, a možno ju použiť na zadnej obrazovke digitálnych zrkadloviek EOS v režime živého náhľadu Live View – je užitočná najmä pri čiernobielej fotografii, s trochou farby na odpútanie pozornosti. Umiestnenie hlavného objektu do bodu, kde sa pretína jedna z vodorovných a zvislých čiar, zvýrazní kompozíciu.

Fotografie architektúry sú často zachytávané monochromaticky, aby sa zvýraznili siluety budov. Výraznejší kontrast, ktorý sa ľahšie dosiahne s čiernobielou než s farebnou fotografiou, týmto objektom mimoriadne pristane. Takéto fotografie sa často snímajú skoro ráno – čiastočne preto, že sa tak možno vyhnúť rušivým faktorom, ako sú premávka alebo ľudia, ale tiež preto, že tak možno využiť svetlo nízkopostaveného slnka. Takéto svetlo vrhá dlhé tiene a pri dopade na drsný kameň alebo betón môže vytvoriť atraktívny estetický prvok. Rovnako ako v prípade prvku nálady, jednoduchosť čiernej a bielej často výrazne zdokonaľuje aj prvok štruktúry.

Nočnú fotografiu stojí za to vyskúšať v čiernobielej verzii aj vo farbách. Žltý lesk pouličných svetiel alebo žiara mesiaca v splne často vdýchne miestu život. Naopak, štruktúra a vzory prítomné na scéne vyniknú efektnejšie na monochromatickej snímke. Keď sa snažíte sprostredkovať dojem výrazných tvarov, tieňov a svetla, v čiernobielom zábere sa vyhnete akýmkoľvek problémom spôsobeným viacerými svetelnými zdrojmi s rôznymi teplotami farieb.

Čiernobiele športové a akčné fotografie

Čiernobiely obrázok dvoch tínedžerov poskakujúcich v záhradnom prostredí.

Tento akčný záber s vysokým kontrastom funguje dobre v čiernobielom prevedení. Minimalizáciou rušivých farieb pozadia sa zameriava pozornosť diváka na tvár objektu. Zachytené fotoaparátom Canon EOS R5 s objektívom Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM pri nastavení 1/2000 s, f/2.2 a ISO 400. © Ilvy Njikoktjien

Scenérie športu a akcie sú vo svojej podstate často plné farieb. A to až natoľko, že hlavná osoba alebo objekt, ktorý sa pokúšate zachytiť, sa v scéne stratí. Prechod na čiernobielu dokáže toto rozptýlenie preklenúť a zdokonaliť výrazy na tvárach ľudí.

V čiernobielej podobe skvele vyniknú scény s vysokým kontrastom. Snímky nasnímané za jasných slnečných podmienok vytvárajú hlboké tiene a jasné zvýraznenia. Čiernobiele zábery ich dokážu dobre využiť a efekty je možné vystupňovať v postprodukcii a vytvoriť tak dramatické obrázky.

Používanie filtrov pri čiernobielej fotografii

Čiernobiely detailný záber na veľký list nasnímaný s efektom zeleného filtra.

Dva príklady veľkého listu zobrazené, najprv s efektom zeleného filtra a potom bez neho. Zelené filtre sú užitočné na oddelenie zelených tónov, vďaka čomu sú ideálne na zábery stromov a lístia. © Marcus Hawkins

Čiernobiely detailný portrét veľkého listu.

Mnoho fotoaparátov obsahuje efekt filtra v monochromatickom nastavení. Skontrolujte, či ním disponuje aj váš fotoaparát. © Marcus Hawkins

Pri fotografovaní na čiernobiely film sa často používajú filtre objektívov, ktoré menia farebné tóny snímky. Napríklad žlté a červené filtre napríklad absorbujú modré svetlo, v dôsledku čoho sa obloha javí na snímke tmavšia.

Vďaka tomu scéna nielenže pôsobí dramatickejšie, ale zároveň sa zvýrazňuje kontrast medzi bielymi oblakmi a oblohou. V nastaveniach položky Štýl obrázka v digitálnych fotoaparátoch Canon EOS je k dispozícii aj efekt filtra. Môžete si vybrať žltú, červenú, oranžovú alebo zelenú a zmeniť monochromatické tóny na simuláciu efektu filtrov a zvýraznenie konkrétnych farieb. Budú jasnejšie alebo tmavšie.

Odporúčaná súprava pre čiernobielu fotografiu

Dramatické čiernobiele snímky majú často vysoký kontrast. Preto je dôležité, aby mal fotoaparát dobrý dynamický rozsah, aby si mohol uchovať detail vo zvýrazneniach aj tmavých tieňoch. Nech je počet megapixelov akýkoľvek, plnoformátový fotoaparát zvyčajne poskytuje lepší dynamický rozsah ako model APS-C, takže fotoaparáty ako Canon EOS RP, EOS R6EOS 6D Mark II fungujú mimoriadne dobre. Dokonca aj fotoaparáty s crop snímačom, ako napríklad Canon EOS M50 Mark IIPowerShot G7 X Mark III, môžu napriek tomu, že majú fyzicky menšie snímače obrazu, dodať vynikajúce čiernobiele fotografie.

Všetky tieto fotoaparáty dokážu zachytiť snímky v režime kvality RAW so 14-bitovou farebnou hĺbkou. To umožňuje oveľa väčší dynamický rozsah ako 8-bitový režim JPEG, čo prináša oveľa väčšiu voľnosť pri zmene jasu a potlačení kontrastu pri úprave záberov v programe, ako je DPP.

Monochromatický štýl obrazu, ktorý je dostupný vo všetkých týchto fotoaparátoch, prináša ďalšie výhody. Vo fáze snímania môžete použiť digitálne filtre, ako sú žltá, oranžová, zelená alebo červená, na postupné zvyšovanie kontrastu a dramatickosti oblačnej modrej oblohy. K dispozícii sú aj tónovacie efekty, napríklad sépia na vytvorenie staromódneho vzhľadu. Výhodou bezzrkadloviek je, že počas snímania si môžete priamo v hľadáčiku zobraziť ukážku efektov filtra a tónovania. Ak snímate v režime živého náhľadu Live View, na zadnej obrazovke digitálnej zrkadlovky je k dispozícii aj náhľad.

Výhodou každého bezzrkadlového fotoaparátu radu EOS alebo digitálnej zrkadlovky systému DSLR je, že na ne môžete namontovať ideálny objektív pre akýkoľvek scenár snímania. Objektívy so zoomom, ako napríklad Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STMRF 24-105mm F4L IS USM, vám poskytujú voľnosť pri snímaní so širokou škálou ohniskovej vzdialenosti bez nutnosti prepínania medzi objektívmi. Avšak „rýchlejšie“ objektívy s pevnou ohniskovou vzdialenosťou, ako napríklad Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM, RF 50mm F1.8 STMRF 85mm F2 MACRO IS STM ponúkajú rýchlejšie uzávierky pri slabom osvetlení. Môžete teda ostro zachytiť pohyb bez potreby zvýšiť nastavenie citlivosti ISO, čo je vhodné pre čiernobielu fotografiu,keďže sa šum snímky udržuje na minime. Taktiež môžete dosiahnuť plytšiu hĺbku ostrosti na izoláciu hlavného predmetu v scéne a na zníženie rozptýlenia neprehľadného pozadia.

Výnimočné čiernobiele zábery často obsahujú veľmi jemné detaily a bohatú textúru. Na zachovanie týchto prvkov pri snímaní z ruky môže byť kľúčovou výhodou účinná stabilizácia obrazu. Všetky objektívy typu „IS“ spoločnosti Canon uvedené vyššie majú optickú stabilizáciu obrazu, zatiaľ čo oba objektívy Macro IS majú „hybridný“ stabilizátor obrazu, ktorý si zachováva vyššiu účinnosť pri snímaní zblízka. Model Canon EOS R6 má 5-osový IBIS (vstavaný stabilizátor obrazu priamo vo fotoaparáte), ktorý zabezpečuje až 8 krokov stabilizácie pri použití s kompatibilným objektívom. EOS R6 tiež pomáha dosiahnuť dokonalú ostrosť aj tých najnáročnejších záberov vďaka systému automatického zaostrenia novej generácie.

Autor Matthew Richards

Súvisiace produkty

Súvisiace články