child holding autumn leaf

Využitie krásy jesenných svetiel

Zmena obdobia prináša jesenné farby, a preto je teraz perfektný čas zobrať fotoaparát na prechádzku. Nižšia poloha slnka v tomto období poskytuje teplé a jemné svetlo, čo je skvelá príležitosť na snímanie fotografií počas celého dňa. Blížiace sa chladnejšie noci taktiež prinášajú väčšiu pravdepodobnosť výskytu rannej hmly – vyjdite teda von a snímajte fotografie alebo videozáznamy mesta či vidieka ponoreného do hmly ešte predtým, ako sa rozplynie s východom slnka.

Priblíženie

Kľúčom k snímaniu portrétových fotografií vo svetle skorej jesene je zachytiť objekt najlepším možným spôsobom. Ak objekt priblížite, výsledné fotografie budú pôsobivejšie, a to aj v prípade, že sa od objektu budete musieť trochu vzdialiť. Nastavenie väčšieho priblíženia vyrovná črty tváre, vďaka čomu získate uspokojivejší výsledok.

Objektívy na snímanie portrétov

Najlepšie portrétové fotografie nafotíte pomocou dlhších objektívov. Ak máte štandardný objektív, skúste použiť najdlhšie nastavenie priblíženia a potom sa od snímaného objektu vzdiaľte. Získate tak najlepšie možné výsledky.

Ak máte dlhší teleobjektív so zoomom, skúste pomocou priblíženia skrátiť vzdialenosť medzi snímaným objektom a pozadím. Pravdepodobne sa budete musieť od snímaného objektu vzdialiť, aby ste dosiahli najlepší možný efekt kompresie.

Ak snímaný objekt osvetľuje zozadu alebo zboku silné svetlo, uistite sa, že je objektív dôkladne vyčistený. Odtlačky prstov alebo nečistoty na objektíve zvyšujú pravdepodobnosť oslnenia, ktoré zjemňuje ostrosť záberov a môže vytvoriť neobvyklé svetelné škvrny. Na maximálne možné zníženie efektu oslnenia odporúčame použiť clonu objektívu.

Režim Portrét

Otočný volič režimov na fotoaparáte nastavte na režimy Scéna a vyberte režim Portrét. Tento jednoduchý krok vám zabezpečí optimalizovanejšie nastavenia fotoaparátu a portrétu dodá malú hĺbku ostrosti a prirodzené odtiene pokožky. Pripravte sa na snímanie niekoľkých fotografií v jednej sekvencii, pretože len tak sa vám podarí zachytiť prchavé okamihy.

Výber jednej tváre

Systém detekcie tváre fotoaparátu identifikuje na zábere viacero tvárí. Ak je vybraná osoba pri snímaní portrétu súčasťou davu, uistite sa, že vyberiete tvár tejto osoby ako primárnu tvár na sledovanie. Po výbere bude fotoaparát objekty pri zmene kompozície záberu sledovať a zabezpečí, že budú zaostrené a správne exponované.

Zaostrenie na oči snímanej osoby

Po nastavení fotoaparátu na režim Kreatívnej zóny, ako je napr. Tv, Av, P, M, získate prístup ku všetkých dostupným nastaveniam vášho fotoaparátu. Vyberte jeden bod AF a presuňte ho na optimálne miesto alebo zaostrite fotoaparát na oči snímanej osoby a potom zmeňte kompozíciu scény. Dôkladné a detailné nastavenie zaostrovacích bodov zabezpečí zaostrenie očí snímaného objektu, čo je kľúčovým bodom všetkých portrétov.

Pri používaní objektívu Canon vybaveným USM motorčekom zaostrenia môžete po dokončení automatického zaostrovania upraviť zaostrenie manuálne. Jednoduchým otočením zaostrovacieho prstenca upravte zaostrenie na objekt. Ak vlastníte fotoaparát série EOS M a používate objektívy EF-M, podobné výsledky získate pomocou funkcie AF+MF na fotoaparáte.

Snímanie v tieni

Veľmi silné slnečné svetlo jesenných dní v neskorších hodinách môže vyvolávať u snímanej osoby nepohodlie. Na vašich fotografiách sa tak môže objaviť vyšší kontrast a hlboké tiene. Snímajte objekt v tieni, pod stromom alebo v tieni budovy a získate značne lepšie výsledky, keďže snímaná osoba nebude žmúriť. Svetlé pozadie za nimi navyše dodá vašej fotografii dramatickosť.

Využitie krásy jesenných svetiel

Zmena ročného obdobia prináša so sebou dni skorej jesene, ktoré vo večerných hodinách poskytujú výnimočnú kvalitu svetla. Nižšia poloha slnka na oblohe prináša so sebou jesenné večery plné jemného a teplého slnečného svetla, ktoré sa dokonale hodí na snímanie portrétových fotografií. Pri snímaní ľudí alebo portrétov využijete svetlo naplno, ak postavíte osobu tak, aby mala slnko za sebou a použitím zabudovaného blesku jemne osvetlíte tvár snímanej osoby. Fotoaparát urobí všetko potrebné. Stačí, ak zabezpečíte, aby sa osoba nachádzala relatívne blízko pri fotoaparáte – zvyčajne menej ako štyri metre.

Odraz teplého svetla

Osobu môžete prípadne postaviť tak, aby na ňu teplé svetlo dopadalo z jednej strany. Skúste oproti zdroju svetla držať papier, vďaka ktorému odrazíte určitú časť svetla späť na časť tváre, ktorá sa nachádza v tieni. Môžete použiť fotografický papier veľkosti A3 alebo menu reštaurácie – dôležité je, aby mal bielu alebo neutrálnu farbu.

Selektívne meranie pre obrázky s jasným pozadím

Ak sa rozhodnete snímať fotografiu, na ktorej sa slnko nachádza za objektom, môže sa stať, že tvár objektu bude tmavšia než ste očakávali. Zmeňte režim merania na selektívne meranie a stred záberu umiestnite cez tvár objektu. Selektívne meranie prebieha smerom od malého kruhu okolo stredovej časti záberu. Po dokončení merania jasu a pred zmenou kompozície obrázka stlačením tlačidla * uzamknite expozíciu.

Snímanie cez zamračené dni so slabým svetlom

Jesenné dni môžu byť na začiatku zamračené s výskytom plochých tieňov a slabého svetla. Takéto svetlo vytvára niekedy ideálne podmienky na snímanie portrétov, no často si vyžaduje pomocnú ruku. Použite blesk Speedlite a nastavte priblíženie blesku tak, aby svetlo tvorilo úzky svetelný lúč. Potom namierením svetelného lúča na objekt zvýraznite hĺbku a kontúry tváre. Tento postup často funguje ešte lepšie, ak použijete blesk mimo fotoaparátu. Vďaka automatickému blesku E-TTL získate najlepšie možné expozície.

Rady na snímanie portrétov v interiéri

Na začiatku jesene môže byť počasie nevyspytateľné, a preto budete musieť fotografovať v interiéri. Skúste vyhľadať okno a použiť bielu sieťovinu alebo tyl ako difúzor. Snímanú osobu postavte tak, aby jej svetlo z okna dopadalo na jednu stranu tváre a požiadajte ju, aby hlavu mierne natočila smerom k oknu. Na tvár osoby tak bude rovnomerne dopadať jemné svetlo. Vypnite blesk a fotoaparát držte bez pohnutia, aby ste získali čo najlepšie výsledky.

Výber bodu AF

Či už snímate portréty, scény krajiny alebo mesta, musíte presne nastaviť bod zaostrenia fotoaparátu. Viacbodové AF je veľmi dobrou možnosťou pri zaostrovaní na viacero objektov. Ak však chcete zachytiť konkrétny detail a zaostriť fotoaparát na oči snímanej osoby, odporúčame použiť nastavenie jedného bodu. Prepnite fotoaparát do režimu Nastavenia a skúste experimentovať s rôznymi nastaveniami ohniska, ktoré máte k dispozícii.

Sýtosť farieb

Nastavte fotoaparát tak, aby produkoval výrazné a sýte farby na vytváranie výrazných a pútavých fotografií zachytávajúcich začiatok jesene. Žlté, červené a zlaté odtiene krajiny zaliatej jesennými farbami často odrážajú viac svetla než zelené. Ak nastavíte kompenzáciu expozície fotoaparátu na podexponovanie v prírastkoch po -1/3 alebo -2/3, farby na fotografii budú výraznejšie a sýtejšie. Taktiež môžete skúsiť použiť funkciu fotoaparátu „Moje farby“, ak je k dispozícii. Pre výrazné a sýte farby vyberte možnosť Živé.

Snímanie fotografií vo formáte RAW

Fotografie vo formáte RAW (nie vo formáte JPEG) poskytujú maximálnu možnú flexibilitu pri následnej úprave fotografií v počítači. Ak sa rozhodnete snímať fotografie vo formáte RAW, uistite sa, že máte na pamäťovej karte dostatok voľného miesta. Fotografie vo formáte RAW možno upraviť aj priamo v niektorých fotoaparátoch alebo, častejšie, v počítači. Spoločnosť Canon dodáva spolu s fotoaparátmi EOS softvér Digital Photo Professional na úpravu fotografií vo formáte RAW. Fotografie vo formáte RAW vám umožňujú zmeniť vyváženie bielej farby a dodať fotografiám teplejší nádych. Navyše môžete experimentovať a použiť rôzne štýly Picture Styles, ako je napr. štýl Odtiene jesene, ktorý si môžete prevziať z webovej lokality spoločnosti Canon.

Nahrávanie videa

Nahrávanie videozáznamu na začiatku jesene poskytuje príležitosť odhaliť kontrast medzi scénami v živých farebných odtieňoch a scénami v jemných odtieňoch s nízkym kontrastom. Miestne parky a vidiek sú ideálne miesta na zachytenie výrazných farieb. Ak sú súčasťou vášho videozáznamu priatelia, rodina alebo iní ľudia, uistite sa, že aj hlavné postavy vášho videozáznamu majú na sebe oblečenie v žiarivých farbách.

Farby vidieka so žiarivými listami v odtieňoch jesene predstavujú dokonalú kulisu pre vaše video. Uistite sa, že nahráte niekoľko videoklipov s listami padajúcimi zo stromov alebo môžete hrsť listov jednoducho vyhodiť do vzduchu. Stačí niekoľko listov, ktoré práve padajú pred vaším objektom, a získate veľmi zaujímavý záber. Veľa modelov LEGRIA je vybavených režimom Spomalený záznam, ktorý umožňuje nahrávanie takýchto úžasných záberov. Určite taktiež vyskúšajte nahrať zvuk krokov osoby, ktorá kráča po vysušených listoch. Zachytíte skutočný zvuk jesene.

Posledným a najdôležitejším krokom je videozáznam upraviť a zdieľať – ešte predtým ako sa jeseň zmení na zimu.

Predstavte svoje fotografie v tej najlepšej kvalite

Na tlač fotografií v teplých odtieňoch odporúčame použiť optimálny typ papiera. Aj keď populárny vysokolesklý fotografický papier Canon Pro Platinum poskytuje výnimočne detailné a žiarivé výsledky, môžete skúsiť použiť aj jemnejší typ papiera. Vynikajúcim príkladom je pololesklý fotografický papier Canon Plus Semi-gloss, ktorý má saténovú povrchovú úpravu so zníženým leskom, vďaka čomu získate jemnejší povrch.

Softvér My Image Garden od spoločnosti Canon zobrazuje všetky nastavenia tlače, napríklad typ papiera, formát a okraje, na jednej obrazovke s jednoduchou navigáciou. Navyše môžete zábery pridávať do kalendára, usporadúvať ich podľa udalosti, vytvoriť z nich koláž alebo použiť pri iných kreatívnych spôsoboch tlače.

Spoločnosť Canon poskytuje pre vašu tlačiareň PIXMA pestrú ponuku médií (matné, pololesklé a vysokolesklé) a všetky majú svoje vlastné charakteristické vlastnosti, aby vyhovovali požiadavkám vášho jedinečného štýlu fotografovania.