A close-up of a snail on a leaf. Taken on a Canon EOS 77D with a Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM lens.

MAKRO FOTOGRAFIA

Ako snímať jesenné makro fotografie

Podstatou makro fotografie je snímanie zblízka. Zvýraznia sa tak detaily, ktoré sú ľudskému oku neviditeľné, a prejaví sa ich skrytá krása. Kvôli makro fotografiám nemusíte nikam jazdiť. Objekty, s ktorými sa každodenne stretávame, získavajú pri pohľade zblízka novú perspektívu, takže skvelým testovacím prostredím môže byť pre vás aj záhrada či miestny park.

1. Aká výbava je potrebná na snímanie makro fotografií?

Mnohé objektívy dokážu zaostriť na malú vzdialenosť, ale len skutočné makro objektívy ponúkajú minimálny pomer zväčšenia 1 : 1 alebo pomer skutočnej veľkosti. Znamená to, že pri priblížení fotoaparátu na najbližšiu zaostrovaciu vzdialenosť bude mať obraz, ktorý vidíte na obrazovke, rovnakú veľkosť ako snímaný objekt.

Tento typ objektívu má veľmi krátku minimálnu zaostrovaciu vzdialenosť, vďaka čomu môžete snímať drobné objekty, ktoré vyplnia celý záber. Napríklad objektív Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM dokáže zaostriť na vzdialenosť 3 cm. Tento objektív zároveň obsahuje inteligentný zabudovaný makroblesk s diódu LED kompenzujúci tieň, ktorý na objekte vytvára fotoaparát. Ak používate fotoaparát radu EOS M, napríklad Canon EOS M50 alebo Canon EOS M6 Mark II, objektív Canon EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM disponuje rovnakou funkciou makroblesku.

A Canon EOS 77D with a Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM lens and a tripod lie on long grass.

Ak si chcete snímanie makro fotografie vyskúšať pred nákupom špeciálneho objektívu, k dispozícii je príslušenstvo na zvýšenie zväčšenia štandardného objektívu. Ak napríklad na zadnú časť kompatibilného objektívu pripevníte nadstavbový tubus Canon EF 25 II alebo EF 12 II, budete môcť zaostrovať na menšiu vzdialenosť ako obvykle. Podobný efekt dosiahnete, ak na predný závit pre filter objektívu pripevníte objektív Canon 250D 58mm alebo Canon 500D 77mm na snímanie zblízka.

Bez ohľadu na to, ktorý spôsob snímania makro fotografií si zvolíte, pri snímaní objektu zblízka sa zvýraznia aj efekty otrasov fotoaparátu, preto na dosiahnutie ostrejších výsledkov použite statív alebo inú oporu.

2. Ako nastaviť makro fotografiu?

Mnohé fotoaparáty EOS majú špeciálny režim záberu zblízka, ale pre širšie možnosti kreatívneho ovládania nastavte fotoaparát do režimu clony (Av) alebo manuálneho režimu (M). V oboch týchto režimoch snímania si môžete vybrať clonu, ktorá výrazne ovplyvní vzhľad a atmosféru makro fotografií, a taktiež uzávierku.

Najjednoduchší režim na začiatok je Priorita clony, pri ktorej sa automaticky nastaví čas expozície tak, aby sa dosiahlo vyvážené nastavenie expozície a zvolenej clony. Ak ste pripravení upravovať všetky nastavenia fotoaparátu manuálne, prepnite fotoaparát do manuálneho režimu.

3. Výhody použitého systému (EOS 77D + 35mm f/2.8 Macro)

Pomocou makro objektívu v kombinácii s 24,2 MP snímačom fotoaparátu Canon EOS 77D môžete zachytiť drobné chĺpky na nohe muchy a jej obrovské červené oči s dokonalou ostrosťou.

Fotoaparát Canon EOS 77D je pre makro fotografiu skvelou voľbou. Jeho 24,2 MP snímač CMOS dokáže zaznamenať úžasné množstvo detailov a pomocou výklopnej dotykovej obrazovky môžete jednoducho snímať zábery z nezvyčajných uhlov, napríklad z pohľadu takmer na úrovni zeme.

Aby ste mohli naplno využiť schopnosť makro objektívu zachytiť úžasné detaily a vysoké rozlíšenie snímača CMOS, je potrebné zabezpečiť, aby sa fotoaparát počas expozície nehýbal. Aj malé vibrácie môžu ovplyvniť kvalitu záberu, preto zvážte použitie samospúšte, pomocou ktorej môžete robiť zábery priamo zo statívu. Objektív Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM má stabilizáciu obrazu, ktorá sa skvelo hodí na snímanie záberov v pohybe, ale keď fotoaparát pripevníte na statív, nezabudnite túto funkciu vypnúť. Ak totiž interný mechanizmus, ktorý neutralizuje pohyb, žiaden pohyb nezaznamená, mohol by mať opačný efekt. (Niektoré objektívy majú funkciu detekcie statívu, ale nie všetky, preto je najbezpečnejšie stabilizáciu obrazu vypnúť manuálne, najmä pri dlhých expozíciách.)

Mechanické vibrácie môžete znížiť aj tak, že v hlavnej ponuke aktivujete funkciu predsklopenia zrkadla alebo nastavíte fotoaparát na režim živého náhľadu Live View, pri ktorom sa zrkadlo automaticky uzamkne v polohe. Môžete dokonca využiť pripojenie Wi-Fi fotoaparátu Canon EOS 77D a ovládať fotoaparát na diaľku pomocou aplikácie Canon Camera Connect nainštalovanej vo vašom smartfóne alebo tablete.

4. Clona

Súvisiace články
See glorious autumn through fresh eyes

JESENNÁ FOTOGRAFIA

Vnímajte krásu jesene novými očami

Fotograf prírody Theo Bosboom nám prezradí, ako zachytiť jeseň v jej plnej kráse z jedinečnej perspektívy.

How to capture nature in the city

FOTOGRAFOVANIE PRÍRODY

Ako zachytiť prírodu v meste

Ossi Saarinen sa podelil o najvhodnejšie nastavenia fotoaparátu a kreatívne techniky, ktoré používa na fotografovanie prírody v meste.

Macro photography how-to

MAKRO FOTOGRAFIA

Sprievodca snímaním makro fotografií

Pozrite si túto príručku s užitočnými tipmi na snímanie záberov zblízka, kde nájdete všetky informácie o tom, ako začať.

Nízke číslo clony f znamená, že záber je zaostrený na slimáka, pričom pozadie je jemne rozmazané.

Výber nastavenia clony ovplyvňuje „hĺbku ostrosti“, čiže aká veľká časť makro objektu bude zaostrená. Pri nízkych hodnotách f (napríklad f/2,8 a f/4) vzniká nízka hĺbka ostrosti (len malá časť objektu je zaostrená), zatiaľ čo pri vysokých hodnotách f (napríklad f/11 a f/16) získate väčšiu hĺbku ostrosti (zaostrená väčšia časť objektu).

Pri záberoch zblízka môže aj veľká hĺbka ostrosti predstavovať len pár milimetrov, a preto pri zaostrovaní nie je priestor na chyby. Pozadie bude pravdepodobne rozostrené tak či tak, takže ak použijete nižšiu clonu (vyššie číslo f), zaostríte na väčšiu časť snímaného objektu. Vyššia clona (nižšie číslo f) vám umožní zaostriť na menšiu časť objektu a jeho zvyšok rozmazať.

5. Čas expozície

Nízka hĺbka ostrosti pri tejto clone vytvára veľmi malú oblasť zaostrenia, takže časť listu je rozostrená.

Ak zmeníte clonu, v záujme zachovania konzistentnej expozície je potrebné upraviť čas expozície alebo citlivosť ISO. Zmena citlivosti ISO môže ovplyvniť kvalitu snímky, preto než ju upravíte, je vhodné najprv nastaviť clonu a čas expozície tak, aby zodpovedali vášmu umeleckému zámeru.

Ako to funguje: so zvyšujúcim sa číslom f sa zmenšuje otvor v objektíve. Do fotoaparátu prenikne menej svetla, takže aby záber nebol príliš tmavý, musíte nastaviť dlhší čas expozície. Ak zvolíte nižšie číslo f, otvor objektívu sa zväčší. Preto musíte nastaviť kratší čas expozície, aby záber nebol príliš jasný.

Môže sa vám zdať zvláštne, že pri nižšej hodnote f (napr. F/4) získate vyššiu hodnotu clonu a pri vyššej hodnote f (napr. F/16) získate nižšiu hodnotu clony, no skúste sa na to pozerať z pohľadu zlomkov: 1/4 je väčšia ako 1/16.

Pri snímke vyššie bola použitá clona f/2,8, čo je najnižšia hodnota dostupná pre objektív Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM. Ako vidíte, nízka hĺbka ostrosti pri tejto clone spôsobuje, že je zaostrená len menšia oblasť a pozadie je krásne rozostrené.

6. ISO

Nastavením citlivosti ISO získate možnosť slobodne kombinovať nižšie clony s kratšími časmi expozície.

Aby ste dosiahli čo najlepšiu kvalitu, skúste použiť nízke hodnoty citlivosti ISO, napríklad ISO 100, ISO 200 a ISO 400. Ak pri tejto citlivosti nastavíte nižšiu clonu alebo snímate pri slabom svetle, čas expozície môže byť príliš dlhý na dosiahnutie požadovaného zaostrenia.

Ak zvýšite hodnotu citlivosti ISO, budete môcť použiť kratší čas expozície, ale citlivejšie ISO môže spôsobiť zvýšenie šumu snímky, ktorý je digitálnym ekvivalentom zrnenia filmu. Šum môžete znížiť tak, že zvýšite redukciu šumu pri vysokej citlivosti ISO. Túto možnosť nájdete v červenej ponuke snímania fotoaparátu.

7. Buďte kreatívni

Pri tejto clone (f/2,8) je steblo bambusu zaostrené, pričom pozadie je úplne rozmazané.

Jednou z výhod makro fotografie je, že môžete vytvárať úchvatné zábery priamo pod vašimi oknami. Môžete objaviť novú fascinujúcu perspektívu každodenných objektov a experimentovať pritom s nastaveniami fotoaparátu podľa svojej vôle.

Jedným z najjednoduchších spôsobov je experimentovanie s clonou. V príklade vyššie bola clona nastavená na hodnotu f/2,8. Tento záber má jemne rozmazané pozadie, pričom steblo bambusu v popredí je dokonale zaostrené.

Ak zmenšíte veľkosť clony, na pozadí budete môcť rozpoznať viac detailov.

Ďalší záber (vyššie) bol nasnímaný s clonou f/5. V porovnaní so záberom s clonou f/2,8 je na ňom vidieť viac detailov z pozadia.

Ak zvolíte ešte nižšiu hodnotu clony, na pozadí snímky bude viditeľných oveľa viac detailov.

A tento záber bol nasnímaný s menšou clonou f/8. Expozícia je podobná ako pri ostatných záberoch, ale v pozadí možno rozoznať oveľa viac detailov. Na tomto príklade je vidno, aké veľké rozdiely môžu pri makro fotografiách spôsobiť malé zmeny nastavení.

Jeseň je skvelým časom na trénovanie makro fotografie. Zelenú farbu postupne nahrádza hnedá, príroda sa pripravuje na zimu a vy môžete objavovať krásu detailov. Vyberte sa von a pozrite sa na ne zblízka.

Autori: Ian Wade a Marcus Hawkins