Silhouettes in sunlight

Fotografovanie miest: Päť rád, ako dosiahnuť lepšie zábery

Mestá sú magické miesta plné energie. Ľudia, budovy, rieky a rozmanité ulice poskytujú nekonečné možnosti fotografovania. Tak prečo nevziať fotoaparát do rúk, nevyraziť do ulíc a nepreskúmať svoje mesto? Ponúkame vám päť rád – pomôžu vám zachytiť snímky, na ktoré budete hrdí. Čítajte ďalej a zistite, ako zlepšiť kompozíciu, poradiť si so slabnúcim svetlom a vyrozprávať príbeh mesta.


1. Rozpovedzte príbeh mesta

Vo všetkých mestách sa premiešava história a kultúra a vytvárajú sa tak tisícky rozličných príbehov. Pri skúmaní mesta si rozmyslite, ktorý jeho príbeh vás najviac zaujíma, a snažte sa zistiť viac. Ignorujte známe pamiatky a skúste sa zamerať na miesto s jedinečným príbehom, ktoré vtiahne pozorovateľa do sveta vašej fotografie. Môže ním byť reštaurovaná historická budova v Berlíne, šéfkuchár pri práci v Ríme alebo skupina miestnych obyvateľov na ceste za večernou zábavou v meste. Cieľom je vyjadriť pocity, ktoré prechovávate k mestu, a zachytiť ich v jednej snímke. Skúste dosiahnuť, aby pozorovateľov zaujalo to, čo vidia, a aby sa chceli dozvedieť viac.


2. Nasnímajte mesto v pohybe

Pohyb ľudí, tovaru alebo premávky je pulzujúcim srdcom väčšiny miest. Pomyslite si na dopravnú špičku bicyklov v Amsterdame, plávajúce trhy v Bangkoku alebo neutíchajúcu dopravnú premávku v Dubaji. Ak chcete nasnímať mesto v pohybe, skúste ho preskúmať pešo a ak náhodou prídete na rušnú križovatku, zastavte sa a nasnímajte pár záberov z miesta so zaujímavým výhľadom. Ak vám to fotoaparát umožňuje, nastavte rýchlosť uzávierky. Po nastavení nižšej rýchlosti uzávierky (napr. 1/60 sekundy alebo menej) držte fotoaparát nehybne a zachyťte rozmazaných pohybujúcich sa ľudí v kontraste so statickou krajinou. Alebo vyskúšajte zábery typu panning – pohybujte fotoaparátom v smere pohybu objektu, napr. bicykla alebo auta. Chce to trochu cviku, ale výsledky stoja zato. Užite si trochu zábavy s akýmkoľvek fotoaparátom.


3. Nasnímajte mesto v noci alebo pri slabom svetle

Po súmraku dostávajú mnohé mestá nový nádych, aj keď nasnímanie tejto atmosféry môže byť v dôsledku slabnúceho svetla výzvou. Ak snímate pri súmraku, pomôže vám statív. Ak nemáte statív, oprite sa o stenu a držte fotoaparát stabilne, aby ste nasnímali scény na ulici bez rozmazania. Skúste nasnímať panorámy miest na miestach s jasnými svetlami, akými sú napríklad vianočné trhy v Prahe alebo štvrť West End v Londýne. Oplatí sa snímať aj stopy svetiel. Nájdite si vysoko položené miesto s výhľadom, napríklad most alebo terasu na streche budovy, a zachyťte ulicu pod vami. Ak máte digitálnu zrkadlovku, experimentujte s expozičným časom a nastavte ho približne na 20 sekúnd. Úprava nastavení ISO fotoaparátu alebo zariadenia, ak nimi disponuje, vám takisto môže pomôcť vytvoriť skvelé zábery v noci. Skúste držať fotoaparát bez pohnutia, aby ste predišli nechcenému rozmazaniu snímky, a nastavte ISO na hodnotu 1600 alebo 3200. Snímač fotoaparátu tak zachytí oveľa viac svetla, dokonca aj v noci. Prípadne sa skúste pohrať s dostupnými nastaveniami fotoaparátu a vytvoriť jedinečný záber mesta po zotmení.


4. Poukážte na kontrasty mesta

Niektoré z najúchvatnejších mestských záberov zachytávajú kontrast – medzi novým a starým, pokojom a chaosom alebo medzi kozmopolitnými komunitami mesta. Skúste zachytiť vlastnú interpretáciu tejto témy – môžete napríklad zazrieť niekoho, ako medituje v rušnom šanghajskom parku, nasnímať historickú londýnsku budovu zatienenú novým mrakodrapom alebo zhon v newyorskej hipsterskej štvrti. Skúste navštíviť to isté miesto počas rôznych častí dňa a zachyťte rôzne atmosféry. Ranný pokoj kaviarní na mestskom námestí sa môže po západe slnka zmeniť na divokú zábavu.


5. Aj detaily môžu zavážiť

Identitu mesta tvorí každý jeden detail. Tieto fascinujúce drobnosti, ktoré často na prvý pohľad prehliadame, dokážu vytvoriť nádherné fotografie. Predstavte si zdobené viktoriánske pouličné lampy v Londýne, tabule stanice metra Art Nouveu v Paríži alebo vzory príznačných dláždených chodníkov v Lisabone. Hľadajte malé a jedinečné detaily mesta, ktoré najbližšie navštívite, a myslite na zaujímavé spôsoby, ako ich nasnímať.