FOTOGRAFOVANIE V ULICIACH

Najužitočnejšie tipy na snímanie jedinečných fotografií v uliciach

Fotografia ulice sa v posledných desaťročiach vyvíjala – dnes je experimentálnejšia, inšpiruje sa inými žánrami, hovorí Andres McNeill.
Postava nasnímaná zozadu kráča cez dlhý visutý most smerom k radu vysokých budov. Nasnímal fotograf pouličnej fotografie Andres McNeill.

Pouličná fotografia existuje tak dlho, ako sú fotoaparáty dostatočne prenosné na to, aby sa dali ľahko prenášať. Je to žáner, ktorý zahŕňa širokú škálu štýlov. Je však voľne definovaný ako neinscenované zábery nasnímané na verejnosti. Väčšina ľudí si pod pojmom newyorský štýl zo 60. až 80. rokov 20. storočia predstaví typickú pouličnú fotografiu – rýchle zábery, niekedy nasnímané priamo do tvárí ľudí. Ako všetky druhy fotografie, aj pouličná fotografia prešla určitým vývojom.

V dobe, keď má každý vo vrecku smartfón, sa seriózni pouliční fotografi odlišujú kvalitou svojich záberov a kreativitou. Môžu sa držať vyššie uvedeného štýlu, ale pouličnú fotografiu robia po svojom.

Vezmite si napríklad Andresa McNeilla. So sídlom v Glasgowe vo Veľkej Británii si vďaka svojim dramatickým záberom škótskeho mesta so zameraním na architektúru vydobil značný úspech na sociálnych sieťach. Pre Andresa sú na prvom mieste budovy, až potom ľudia.

Na tomto mieste zdieľa svoje tipy na fotografovanie v uliciach.

1. Všímajte si svet okolo vás

Dve postavy držiace dáždniky kráčajú pred veľkou, impozantnou budovou. Nasnímal fotograf pouličnej fotografie Andres McNeill.

Hoci sa Andres inšpiruje architektúrou, do svojej mestskej fotografie rád zapája aj ľudí, pridáva pohyb a osobnosť a oživuje záber. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R6 s adaptérom Canon Mount Adapter EF-EOS R a objektívom Canon EF 70-200mm f/4L IS USM pri nastavení 200 mm, 1/800 s, f/4 a ISO 400. © Andres McNeill

Starší muž kráča po chodníku s palicou. Zatieňujú ho červené tehlové steny výškovej budovy. Nasnímal fotograf pouličnej fotografie Andres McNeill.

Cestné značenie a kovové prvky na vonkajšej strane tejto budovy pomáhajú pritiahnuť oči diváka k staršej postave kráčajúcej s palicou pozdĺž impozantných červených tehlových múrov. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R8 s objektívom Canon RF 28 mm F2.8 STM pri nastavení na 1/800 s, f/2,8 a ISO 100. © Andres McNeill

Keď Andres vyráža na jednodňové fotenie, zámerne sa vyhýba prílišnému premýšľaniu, kam ísť. Namiesto toho reaguje na to, čo vidí. Znamená to, že má cit pre to, čo hľadá. „Povedal by som, že som trochu iný ako mnohí pouliční fotografi, pretože beriem do úvahy mestskú architektúru,“ vysvetľuje. „Zaujíma ma zobrazenie mierky. Páči sa mi, keď je v zábere masívna budova a potom ľudia v popredí, aby vytvorili kontrast.“

Andres sa zvykne túlať, kým nenájde miesto, o ktorom si myslí, že vytvorí silnú kompozíciu, a potom si pripraví fotoaparát a čaká. „Za pozadie považujem peknú budovu a človek prechádzajúci v popredí je takmer druhoradý,“ hovorí. Ideálny objekt je často založený na vizuálnom opakovaní alebo náhode – „osoba v zelenom tope, ktorá stojí vedľa billboardu s fotografiou osoby v zelenom tope, jednoducho niečo také“.

Pri fotografovaní ľudí v konkrétnej scéne je dôležité sústrediť sa na ohniskový bod snímky – či už sú to oči hlavného objektu, tvár ústrednej osoby v dave, alebo niekto, kto sa práve ponáhľa po ulici.

2. Nájdite štýl, ktorý vás inšpiruje

Na tejto pouličnej fotografii nasnímanej zospodu sú dve zdobené budovy v ráme tieňa a tretia budova zaliata slnečným svetlom.

Výhodou použitia vysokých budov ako rámu v zábere je, že môžete snímať kedykoľvek. „Nie je problém, ani ak fotíte na poludnie, čo je zvyčajne nočná mora fotografa, keďže slnko zvykne byť najkrutejšie. Stále môžete nájsť pekný kontrast medzi svetlom a tieňom,“ hovorí Andres. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R8 s objektívom Canon RF 28 mm F2.8 STM pri nastavení na 1/250 s, f/2,8 a ISO 200. © Andres McNeill

Osoba čaká na nástupišti a sleduje, ako sa okolo rúti vlak. Osoba je úplne zaostrená, zatiaľ čo vozeň vlaku je rozmazaný.

Dôvod, prečo Andres rád zachytáva zábery, ktoré vyzerajú ako filmové fotografie, je ten, že vytvára „nostalgický vzhľad, takmer ako Glasgow môjho detstva,“ hovorí. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R6 s objektívom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM pri nastavení na 1/6 s, f/4.5 a ISO 100. © Andres McNeill

„Kino je pre Andresa dôležitým východiskovým bodom. Záber komponuje „takmer ako úvodný záber vo filme“.

Zdôrazňuje, že pokiaľ ide o pouličnú fotografiu, dnes neexistuje „univerzálne riešenie“. To, čo Andresa najviac upúta, sú tvary a vzory budov, či už ide o viktoriánske budovy z 19. storočia alebo občasné brutalistické stavby, ktoré nájdete v uliciach Glasgowa. Hovorí: „Som veľkým fanúšikom používania vodiacich línií, kde vás línie budovy vedú k objektu. Niekedy snímam tak, že mám budovu po oboch stranách a potom uprostred záberu ide oproti mne človek alebo možno taxík.

„Existuje veľa spôsobov, ako k tomu pristupovať," dodáva Andres. „Pri starom spôsobe snímania sa vždy používala ohnisková vzdialenosť 35 mm, niekedy sa fotilo z boku, zblízka, zatiaľ čo teraz používame toľko rôznych ohniskových vzdialeností. Ak sa považujete za introvertnejšieho, môžete použiť 85 mm alebo 200 mm a snímať z druhej strany ulice a zachytiť moment, ktorý by vám pri 35 mm mohol ujsť.“

3. Objavte tvorivé perspektívy

Pouličný fotograf Andres McNeill vytvoril záber spod mosta – budova a stromy sa odrážajú vo veľkej mláke vody na ceste.

Andres zmenil inak nevšednú scénu na zaujímavý záber tým, že použil zem a spodnú stranu mosta ako prirodzené rámy, aby sa budova a stromy odrážali vo veľkej mláke na ceste. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R8 s objektívom Canon RF 28 mm F2.8 STM pri nastavení na 1/1000 s, f/3.5 a ISO 100. © Andres McNeill

Dláždená a kľukatá glasgowská ulica nasnímaná zhora. Medzi budovami na oboch stranách sú zavesené farebné zástavky. Nasnímal fotograf pouličnej fotografie Andres McNeill.

Spestrite svoju mestskú fotografiu snímaním pouličnej scény zhora alebo pohľadom zo zeme nahor. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R6 s adaptérom Canon Mount Adapter EF-EOS R, objektívom Canon EF 16-35 mm f/2.8 III USM pri nastavení 16 mm, 1/160 s, f/5 a ISO 100. © Andres McNeill

Na vytvorenie originálnych záberov sa pokúste fotografovať z nezvyčajných uhlov alebo netradičných perspektív. Jednou z vecí, ktoré Andres na Glasgowe miluje, sú rôzne perspektívy a vrstvy, ktoré môže priniesť do záberu, pretože je veľmi kopcovitý. Prevýšenie tiež ponúka skvelý spôsob na zachytenie západov slnka.

Ďalšou z užitočných techník sú odrazy v oknách alebo na iných lesklých povrchoch. Okrem okien môžete experimentovať aj s mlákami a riekami, ktoré tiež môžu vytvárať zaujímavé kompozície.

Ak fotografujete pouličné snímky, porozmýšľajte, čo je na vašom meste jedinečné, a použite to. Vaše snímky budú zaujímavé a jedinečné.

4. Využite počasie vo svoj prospech

Osoba oblečená v elegantnom čiernom obleku s veľkým čiernym dáždnikom kráča chrbtom k fotoaparátu po upršanej mestskej ulici. Nasnímal Andres McNeill.

Odolnosť voči poveternostným vplyvom modelov značky Canon Andresa nikdy nesklamala, no niekedy fotoaparát zabalí ešte do pláštenky pre prípad, že sa spustí prudký dážď. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R6 s adaptérom Canon Mount Adapter EF-EOS R a objektívom Canon EF 70-200mm f/4L IS USM pri nastavení 165 mm, 1/160 s, f/4 a ISO 100. © Andres McNeill

Úzka dláždená ulica za súmraku, žiarovky natiahnuté medzi budovami sa odrážajú v kalužiach vody na ceste. Nasnímal Andres McNeill.

Získanie „záberu“ je často o dlhom čakaní. Andres môže zostať pol hodiny na tom istom mieste bez toho, aby zachytil požadovaný záber, napríklad keď doň niekto vstúpi. Ale keď nájdete zaujímavé miesto, môžete sa tam kedykoľvek vrátiť v iný deň. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R6 s adaptérom Canon Mount Adapter EF-EOS R a objektívom Canon EF 70-200mm f/4L USM pri nastavení 1/250 s, f/4.5 a ISO 3200. © Andres McNeill

Hoci má Glasgow krásne vybudované prostredie, je tiež jedným z najvlhkejších miest Spojeného kráľovstva. Andresovi to nevadí. V skutočnosti kontroluje predpoveď počasia a dúfa, že bude pršať. „Moji priatelia a rodina ma za to nenávidia,“ smeje sa.

„Pri práci s fotoaparátmi systému EOS R, ktorých rozlíšenie je mimoriadne vysoké, vidím každú kvapôčku dažďa,“ dodáva. „Dážď dáva snímkam úplne inú atmosféru, než akú by ste nafotili v letný deň. Je to skôr náladová atmosféra.“ A dáždniky sú navyše skvelé rekvizity.

5. Správajte sa s rešpektom

Na pouličnej fotografii Andresa McNeilla cyklista jazdí na bicykli po dláždenej ulici pred nádhernou kamennou budovou.

Vo svojich začiatkoch sa Andres snažil napodobniť pouličných fotografov z minulosti, ktorí sa k svojim objektom chceli dostať čo najbližšie. „Veľmi nerád napádam priestor ľudí,“ uzavrel. „To naozaj nie je môj štýl.“ Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R8 s objektívom Canon RF 28 mm F2.8 STM pri nastavení na 1/500 s, f/4.5 a ISO 100. © Andres McNeill

Vždy sa odporúča overiť si, či je fotografovanie na ulici, kde plánujete snímať, legálne – vo všeobecnosti však väčšina krajín umožňuje fotografovanie na verejných miestach, pokiaľ nie je uvedené inak. To zahŕňa fotografovanie chodcov na ulici a ľudí na verejných miestach, ako sú parky.

Fotografovanie cudzích ľudí ich však môže zastrašiť. „Buďte úprimní o tom, čo robíte, a nechajte svoju vášeň vyniknúť,“ radí Andres, ktorý zvyčajne nasníma záber a potom, ak je to možné, ide a porozpráva sa s objektom a ukáže mu ho na zadnej strane fotoaparátu. Môžete mu tiež ponúknuť, že mu snímky pošlete, alebo mu dať svoje kontakty na sociálnych sieťach, aby si mohol snímky prezrieť online.

Väčšina ľudí to chápe, ale Andres nemá problém záber vymazať, ak si to želajú.

6. Zdokonaľte svoju výbavu na fotografovanie v uliciach

Pár rúk držiacich fotoaparát Canon EOS R8 s nasadeným objektívom Canon RF 28 mm F2.8 STM.

Jedným z najkrajších pocitov pri fotografovaní v uliciach je snímanie spontánnych momentov a bizarných scén, preto je fotoaparát s vysokou rýchlosťou sériového snímania v týchto prípadoch ideálnym spoločníkom. Model EOS R8 dokáže pomocou elektronickej uzávierky snímať až 40 sn./s a má tiež režim sériového snímania vo formáte RAW s rýchlosťou 30 sn,/s s predsnímaním, ktorý vám umožňuje začať snímať súbory vo formáte RAW stlačením uzávierky do polovice.

Vďaka kompaktným rozmerom a výkonu pri slabom osvetlení bezzrkadlových fotoaparátov Canon systému EOS R, od plnoformátových EOS R8 a EOS R6 Mark II až po EOS R10 a EOS R50 formátu APS-C, sú tieto modely skvelou voľbou pre pouličnú fotografiu.

Andres zvyčajne sníma pri vysokých rýchlostiach uzávierky v režime nepretržitého sériového snímania. „Chcem zmraziť akciu a nechcem premeškať záber,“ vysvetľuje.

Pouliční fotografi tradične používali 35 mm alebo 50 mm objektívy, pretože sa to najviac približuje spôsobu, akým ľudské oko vidí svet, a preto poskytuje prirodzenú perspektívu. Objektívy Canon RF 50mm F1.8 STM a RF 35mm F1.8 MACRO IS STM poskytujú nádherne hladký bokeh a ich široké clony tiež pomáhajú vytvárať filmový efekt, izolujúc objekt pri zachovaní rozmazaného pozadia.

Ak je však pre vás pozadie rovnako dôležité ako objekt, lepšou voľbou môže byť širokouhlý objektív. Mimoriadne kompaktný objektív Canon RF 28mm F2,8 STM má všestrannú ohniskovú vzdialenosť a rýchlu clonu na experimentovanie s rozmazaním pozadia. Je preto ideálnym objektívom na fotografovanie v uliciach. Viacúčelový objektív Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM je vybavený optickou stabilizáciou obrazu na minimalizovanie chvenia fotoaparátu a zároveň vám poskytuje všestrannosť na zachytenie širokouhlých mestských scén aj intímnejších pouličných portrétov. „Niekedy sa rád priblížim, aby som mohol vytvoriť rôzne perspektívy,“ hovorí Andres.

Pri snímaní s telefotografickým objektívom si môžete zachovať určitú vzdialenosť medzi sebou a snímaným objektom, aby ste nemuseli narušiť jeho súkromie. Canon RF 24-240mm F4-6.3 IS USM je mimoriadne všestranný objektív s 10x zoomom, ktorý je ideálnou voľbou, ak chcete jeden objektív s ohniskovou vzdialenosťou pre každý scenár

Fotografovanie v uliciach je najprístupnejším typom fotografie. Na začiatok nepotrebujete zložitú a drahú zostavu. Nemusíte cestovať do zámoria, šliapať po horách alebo sedieť celé týždne v úkryte, kým sa neobjaví vzácny tvor. Stačí si vziať výbavu, vyraziť do ulíc v blízkosti vášho bydliska a začať fotiť. A je to zručnosť, ktorá sa praxou zlepšuje. „Kým si nevytrénujete oči, neuvedomíte si, že neuveriteľné momenty sa dejú neustále,“ hovorí Andres. „Je to len o trpezlivosti.“

Fascinujúce témy sú priamo pred vašim prahom. Takže vyrazte von, pripravte sa a stláčajte spúšť.


Autorka Rachel Segal Hamilton

Súvisiace produkty

Súvisiace články

  • FOTOGRAFOVANIE V ULICIACH

    Výzva pre objektív pri fotografovaní v uliciach

    Prečo je Canon RF 28mm F2.8 STM nevyhnutnou súčasťou výbavy pouličných fotografov.

  • Fotografie architektúry

    Tipy na fotografovanie architektúry

    Spoznajte techniky a postrehy profesionála pri fotografovaní architektúry.

  • FOTOGRAFOVANIE V ULICIACH

    Objavte abstraktné fotografovanie v uliciach

    Vytvárajte úžasné umenie z každodenných vecí s týmito jednoduchými technikami pre surreálne mestské snímky.

  • FOTOGRAFOVANIE V ULICIACH

    Rady pri fotení pouličných portrétov

    Najlepšie rady pri fotení výnimočných pouličných portrétov od fotografa Juliana Lova.