Cuban fashion and street photography by Sarah Caron using the Canon EOS M5

Utváranie kubánskeho rytmu

Sarah Caron je francúzska fotoreportérka žijúca v Paríži. Po dokončení štúdia odcestovala na Kubu a v roku 1994 vyfotografovala ikonické snímky, ktoré naštartovali jej kariéru profesionálnej fotografky. Odvtedy pracovala ako fotografka na voľnej nohe na nespočetných zákazkách v Afrike, Južnej Amerike, Ázii a Strednom východe pre rozličné časopisy ako je Time a Paris Match a popritom získala celý rad ocenení a grantov za jej často vystavované diela. Stretli sme sa s ňou na Kube, kde si našla čas počas náročného módneho fotografovania, aby vyskúšala fotoaparát EOS M5 a porozprávala nám trochu o svojej kariére a prístupe k foteniu skvelých snímok.

Začiatky

Na začiatok sme sa Sarah spýtali na prvý impulz, ktorý ju priviedol na životnú dráhu profesionálnej fotografky a primäl opustiť jej mládežnícky sen stať sa klasickou baletkou.

„K obrazom ma to ťahalo už odmalička. Rodičia ma brávali do múzeí na výstavy diel majstrov maliarov, o ktorých si myslím, že v mnohých ohľadoch boli fotoreportérmi svojej doby. Počas dospievania som však milovala aj balet a myslela som si, že sa stanem klasickou baletnou tanečníčkou. Vtedy som prvýkrát navštívila Kubu – ako študentka baletnej školy Alicie Alonso. V konečnom dôsledku to bola moja fascinácia históriou, čo ma skutočne inšpirovalo vydať sa na cestu fotografovania. Počas magisterského štúdia v oblasti literatúry a civilizácie Španielska a Južnej Ameriky som objavila tvorbu úžasnej španielskej fotografky Christiny Garcia Rodero, a to prostredníctvom jej knihy España oculta (Okultné Španielsko). Odvtedy mi bolo jasné, že sa chcem venovať fotografovaniu – a nikdy som o tom nemala žiadne pochybnosti, ani som nepomyslela na zmenu profesie.“

Návraty

Opätovná návšteva miest je poznávacím znamením fotografií, ktoré Sarah tvorí...

„Moju kariéru profesionálnej fotografky naštartovali fotografie, ktoré som urobila, keď som sa v roku 1994 vrátila na Kubu – už je to viac ako 20 rokov. Vždy keď mám príležitosť, rada znova navštívim miesta, na ktorých som už predtým pracovala. Ak už poznáte intímne detaily daného miesta a miestnych ľudí, ušetrí vám to veľa času. Návrat je nielen príležitosťou na fotografovanie zmien, ktoré sa na danom mieste udiali, ale umožňuje mi tiež preskúmať jemnejšie detaily danej spoločnosti a ľudí v nej – moje snímky tak odrážajú hlbšie porozumenie danej kultúry. Dobré poznatky o danom mieste sú užitočné aj z mnohých iných dôvodov – viete, kde máte prespať a jednoducho sa na tom mieste vyznáte. Vďaka mojim častým návštevám Kuby sa zlepšila aj moja španielčina, a to až natoľko, že mnoho Kubáncov mi neverí, že som Francúzka!“

Vplyv čiernobielej fotografie Christiny Garcia Rodero vidno v prvom profesionálne úspešnom kubánskom projekte Sarah, ktorý bol tiež nafotený čiernobielo. Spýtali sme sa jej na kreatívny proces, ktorý stojí za snímaním čiernobielo alebo farebne a na umenie zachytiť emócie...

„Rozhodnutie nafotiť môj prvý dokumentárny projekt, snímky Kubáncov plaviacich sa na člnoch, bolo ovplyvnené skôr praktickými ako kreatívnymi dôvodmi. V tej dobe ešte neexistoval digitál a ja som fotila na film, negatívy a výtlačky som preto musela vyvolávať sama a s čiernobielym médiom sa jednoducho pracovalo lepšie. V súčasnosti, ak ide o osobný projekt, vyberám si medzi čiernobielym a farebným podľa toho, čo chcem snímkami vyjadriť. Nedokážem to však vymedziť – je to jednoducho intuitívna reakcia na tému. Napríklad, svoju tvorbu týkajúcu sa imigrácie – témy, ktorej sa venujem už mnoho rokov – fotím doteraz čiernobielo. Samozrejme, ak pracujem na zákazke pre nejaký časopis, spýtam sa ich, čo požadujú a fotím v súlade so zadaním.“

„Čo sa týka zachytenia emócii – úprimne, neviem. Jednoducho trávim s ľuďmi čas v ich prostredí, čo mi zrejme pomáha vytvoriť si s nimi potrebné puto. Dôležitú úlohu v tom samozrejme zohráva svetlo, ktoré vás donúti k trpezlivosti – pretože čakanie na ten správny okamih môže byť dlhé.“

„Avšak niekedy, najmä počas zákaziek, ak nemáte dobré svetlo, ak napríklad celý čas prší, musíte nepríjemnosť premeniť na zaujímavosť, a to je tá skutočná výzva. Navyše, keď pracujete ako fotoreportérka, musíte sa vedieť rýchlo prispôsobiť v často nestabilných situáciách a okrem sa môže vyskytnúť ešte mnoho ďalších vplyvov, ktoré musíte vziať do úvahy.“

Najnovšia zákazka, na ktorej Sarah pracovala, bolo módne fotenie na Kube, čo sa javí byť na hony vzdialené od fotodokumentárnych snímok nafotených v krajinách ako sú Palestína a Afganistan, ale pre Sarah je v tom menší rozdiel, než by ste čakali.

„Doteraz som módu fotila v Pakistane a na Kube, kde to pre ľudí predstavuje spôsob vyjadrenia ich túžob po zmene. Návrhári v obidvoch krajinách využívajú svoju kreativitu na vyjadrenie politického posolstva medzi riadkami – pri pohľade z tohto uhla si preto nemyslím, že je to príliš odlišné od fotenia reportáží v konfliktných oblastiach. V oboch týchto prípadoch by dobrá fotografia mala podať informáciu a zároveň na diváka na určitej úrovni zapôsobiť emocionálne. To je to, o čo vo svojich fotoreportážach a módnych fotografiách.“

V uliciach

Okrem toho, že Sarah pomocou fotoaparátu EOS M5 nasnímala krásne zábery odhaľujúce zákulisie módneho fotenia, vzala si ho so sebou aj do ulíc Havany. Spýtali sme sa jej, aké vlastnosti by mal mať dobrý pouličný fotograf a aký fotoaparát by mal používať.

„V prípade tohto projektu som sa chcela vcítiť do kože cestovateľa hľadajúceho nádherné a prekvapujúce zábery. Myslím si, že na tento druh pouličnej fotografie musíte mať dobrý postreh, aby ste si všimli tie zaujímavé a jedinečné pouličné scény, a mať schopnosť rýchlo skomponovať a nasnímať záber. Pretože zvyčajne na to máte naozaj iba jeden pokus! Zároveň nesmiete ľudí rušiť pri ich každodenných aktivitách. Nástroj, ktorý na to potrebujete, musí byť preto malý, diskrétny a rýchly – presne taký je fotoaparát EOS M5. Jeho pridanou hodnotu je tiež možnosť zaznamenávať vysokokvalitné súbory vo formáte RAW, ktoré môžete využiť na profesionálne účely.“

„S fotoaparátom EOS M5 bola radosť pracovať. Už dlho som čakala, kedy spoločnosť Canon vyrobí takýto fotoaparát – ľahký, malý, rýchly a pritom výkonný. Veľkým bonusom je tiež obrovská všestrannosť fotoaparátu EOS M5. Veľmi dobre som ho využila pri rozličných svetelných podmienkach v rôznych situáciách, ako napríklad módna fotografia, reportáž, pouličná fotografia či fotenie architektúry a krajiny. Dokonca sa mi podarilo vytvoriť snímky v štýle impresionistických maliarov počas nočného fotenia mora. Celkovo vzaté, s fotoaparátom EOS M5 sme si vybudovali skvelý vzťah!“