Main Header

Krajinné a makro fotografie bok po boku

Henrik Spranz trávi svoj voľný čas potulkami s fotoaparátom po rakúskom vidieku. Za pomoci svojich technických zručností v spojení s kreatívnym nadaním tvorí výnimočné snímky, ktoré si na internete získali nesmiernu popularitu.

Sledujte Henrika, ktorý nás vezme na jednu zo svojich obľúbených výprav za zábermi a poradí nám, ako si nájsť svoj vlastný jedinečný štýl.

Ráno na Almsee © Henrik Spranz

Henrik Spranz rozpráva o snímaní krajiniek aj makro fotografii

Toto je najnovšie zo série videí zachytávajúcich majiteľov vybavenia značky Canon, ktorí predvádzajú, ako nasnímali niektoré zo svojich obľúbených fotografií.

Henrik počas filmovania hovoril o tom, ako sa mu darí kombinovať svoje dve vášne – fotografiu a prírodu – do jednej napĺňajúcej činnosti.


Golden © Henrik Spranz

Ako ste sa dostali k fotografovaniu?

„Na dovolenkách som nafotil množstvo záberov, no vždy, keď som dorazil domov, nebol som spokojný s tým, ako vyzerali. Začal som si teda čítať o fotografoch a ich postupoch, čo si ma čoskoro úplne získalo. Mojím obľúbeným bol magazín National Geographic a Ansel Adams mi bol mimoriadnou inšpiráciou.

Vždy som miloval prírodu a prechádzky v nej, preto nie je žiadnym prekvapením, že som sa vrhol na fotografovanie krajiny.

Neabsolvoval som žiadne vzdelanie v tejto oblasti, preto som mal šťastie, že som sa pomerne rýchlo naučil ohodnotiť svoje vlastné fotografie a vytvoriť si názor, čo sa mi na nich páči alebo nepáči, aby boli nabudúce lepšie.“

Je teda nutné postupovať systémom pokus-omyl?

„Do určitej miery áno, no neznamená to len tak samoúčelne cvakať. Dnes už dokážem vyraziť na celý deň na vzduch a neodfotiť jediný záber. Ak nie je dobré svetlo a scéna na mňa nepôsobí inšpiratívne, jednoducho zbalím fotoaparát aj objektív a pohnem sa ďalej.“

Nie je to náročné?

„To áno, ale naučiť sa objektívne zmýšľať je veľmi dôležitá zručnosť. Teraz, keď so sebou nosím objektívy na snímanie krajiny aj makra, mám väčšiu príležitosť nájsť niečo, čo stojí za nasnímanie. Tak to bolo aj dnes ráno. Nenašiel som žiadnu inšpiráciu na fotenie krajiny, no náhle som zbadal tú krásnu orchideu.“


Nenásilná krása © Henrik Spranz

To je dôvod, prečo ste sa okrem fotografovania krajiny dali aj na makro? Dve muchy jednou ranou?

„Mohlo by sa tak zdať, no v skutočnosti sa musím pripraviť buď na jedno, alebo na druhé, aby to zafungovalo, ako má, no zároveň mať oči otvorené a hľadať ďalšie príležitosti.

Na makro som sa dal, pretože som potreboval novú výzvu a zaujímalo ma, ako by som svoj štýl vedel prispôsobiť snímaniu zblízka.“

Je to skutočne taká veľká zmena?

„Musel som sa učiť pomerne veľa nového v rýchlom slede, no mal som to šťastie, že som sa pridal k miestnej komunite makro fotografov, ktorí mi boli veľmi nápomocní. Členom tejto skupiny je koniec koncov aj moja partnerka Perdita, s ktorou sa navzájom podporujeme v neustálom posúvaní limitov našej práce.

Máte podstatne väčšiu kontrolu nad každým prvkom ako pri krajine. Nedávno som bol na pláži, a dokonca som bol v pokušení pustiť sa do prenášania obrovských kameňov, aby som vytvoril popredie záberu podľa svojich predstáv.

Sú tu však aj spoločné prvky vrátane nutnosti premýšľať nad tým, aby popredie aj pozadie správne viedli oko diváka. No a samozrejme si treba dávať pozor na svetlo. Výsledok je rozdielny, ale k dokonalému záberu vedú veľmi podobné procesy.“

Musí byť náročné skombinovať kariéru vývojára softvéru s vašou vášňou pre fotografiu. Znamená to, že musíte všetko dopredu podrobne plánovať?

„Musím si veci zorganizovať. Vedieť, kam pôjdem, kedy tam dorazím a čo potrebujem mať v batohu. No nie som jedným z tých, ktorí by si plánovali a načrtli presný záber, ktorý chcú odfotiť. Očakávam, že ma inšpiruje samotné miesto, keď naň dorazím.

Kľúčovú úlohu však pre mňa zohráva načasovanie – kvôli svetlu. Správne svetlo svieti iba po veľmi krátku dobu. Pri makre to ešte máte šancu uhrať pomocou difúzora, no pri snímaní krajiny sa môže stať, že máte k dispozícii iba 10 minút na začiatku či na konci dňa.“

Sú aktuálne svetelné podmienky pre vašu fotografiu také zásadné?

„Áno, a ich vplyv ma neprestáva udivovať. Nedávno som sa na pláži nachystal na fotenie zapadajúceho slnka, odfotil som záber podľa svojich predstáv a chystal som sa odísť. Skaly však náhle zmenili farbu a ja som musel rýchlo vybaliť fotoaparát, statív a objektív a začať znova fotiť. Keď som dorazil domov, bol z toho jediný záber, ktorý stálo za to si ponechať.“


Pláž Preveli © Henrik Spranz

Čo nás privádza k postprodukcii. Koľko z nej vykonávate na počítači?

„Najdôležitejšie je rozhodnúť sa, či je záber hodný toho, aby som doň investoval viac úsilia. Keď následne prejde výberom, nestrávim jeho dolaďovaním viac než 30 minút. Pozriem na histogram a už viem, aký má mať tvar, aby bola expozícia čo najlepšia.“

Môžete na záver dať nejakú rýchlu radu členom komunity You Connect?

„Netrápte sa, ak ihneď nedosiahnete výsledky podľa svojich predstáv. Buďte pripravení naučiť sa niečo nové od iných ľudí, potom si nájdite svoj vlastný osobitý štýl, no čo je najdôležitejšie, pri fotografovaní sa príjemne bavte.“

Vyhľadajte si meno Henrik Spranz a získajte viac informácií o jeho fotografiách.