Günter Tolar Christian Anderl

Ako sa zdokonaliť v portrétovej fotografii – návod Christiana Anderla

Cestovateľ spoločnosti Canon Christian Anderl je zapálený muzikant a talentovaný šéfkuchár a zároveň medzinárodne známy fotograf, ktorého doménou je komerčná portrétová fotografia. Na svojom siahodlhom zozname klientov má spoločnosti ako Red Bull, Ikea či Universal.

Nižšie vám prinášame jeho názory na fotografiu a opisujeme, ako pracuje so svojimi objektmi tak, aby vytvoril zaujímavé portréty.

Najväčšia výzva pre portrétového fotografa

„Často sa stáva, že keď niekoho postavíte pred fotoaparát, okamžite stuhne. Je to zrejme preto, že vie, že od neho niečo očakávate a možno sa necíti úplne vo svojej koži alebo nevie, ako sa pred objektívom tváriť. O úspechu sa v skutočnosti rozhoduje ešte predtým, než sa objekt postaví pred objektív. Ako fotograf sa musíte so svojím objektom zblížiť, aby vznikol priestor na dôverný okamih, v ktorom sa odkryje osobnosť človeka.“

Zachytenie osobnosti alebo vernej podoby

„Príprava niekedy trvá dlhšie než samotné fotografovanie. Kým začnete snímať, dajte si záležať na tom, aby sa snímaná osoba cítila uvoľnene. Ľahšie tak odhalíte, pre čo sa dokáže nadchnúť. Môžu to byť deti, rodina, šport, kempovanie... Zistite, kedy sa cíti dobre, o čom najradšej rozpráva. Tieto postrehy využijete, len čo sa objekt postaví pred fotoaparát. Keď sa s ľuďmi rozprávate, sú vo väčšej pohode, zatiaľ čo sa vy sústredíte na osvetlenie alebo riešite technické detaily. Predchádzajúci rozhovor vám s veľkou pravdepodobnosťou umožní do človeka nazrieť a vďaka tomu sa vám zároveň podarí lepší portrét.

„Vždy dajte snímaným ľuďom možnosť prezrieť si vytvorené zábery. Uistite sa, že je medzi nimi taký, s ktorým sú spokojní a vďaka ktorému budú mať zo snímania dobrý pocit.“

Prečo sú portréty také vďačné

„Je to jednoduché – ak milujete prácu s ľuďmi, budete zbožňovať výzvy a zážitky spojené s fotografovaním portrétov. Nikdy neviete, koho stretnete alebo aký kto bude, a fotografovanie portrétov vás môže naučiť veľa o ľuďoch aj o fotografii. Bez ohľadu na to, ako veľmi nad vecou sa niekto zdá, každý má v sebe kus neistoty – a práve na tú zvyknú ľudia myslieť, keď stoja pred objektívom. Možno sa obávajú, že portrét odhalí pôvod ich neistoty. Vašou úlohou je dať im dobrý dôvod, aby vám dôverovali. Je nesmierne vďačné vidieť, ako niekomu vami nasnímaný portrét dodá sebaistotu.“


Günter Tolar – © Christian Anderl – Canon EOS 5D Mark II s objektívom Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM; expozícia 1/125 s pri f/10, ISO 100.

„Príprava na tento portrét prebehla veľmi hladko – Günter Tolar roky pracoval ako televízny moderátor a na fotografovanie je maximálne zvyknutý. Práve to však môže byť problém. Ak je vaším objektom celebrita alebo osoba zvyknutá na fotografov a objektívy, môže sa ľahko začať nudiť alebo pózovať rovnako ako vždy. Günter je našťastie veľmi milý človek a dokázal som sa s ním pomerne ľahko zblížiť.

„V štúdiu sme strávili asi 30 minút. Rozprávali sme sa o jeho práci, živote a o jeho skúsenostiach z mediálneho priemyslu. Podrobne som mu vysvetlil, ako chcem, aby portrét vyzeral. Chcel som, aby bol čiernobiely a aby podčiarkoval charakter jeho tváre a vrásky so silnými kontrastami.

„Chcel som skrátka urobiť veľmi intímny charakterový portrét, v ktorom by sa nejakým spôsobom odrážali všetky jeho zážitky a životné skúsenosti. Nemal s tým problém, a tak sme začali fotografovať vážne výrazy tváre, hlavne preto, že na väčšine dovtedajších svojich portrétov sa usmieva. Chcel vážne portréty a páčilo sa mu, čo fotoaparát zachytil. Ale najlepšia fotka je z momentu, keď som čosi poplietol a on sa neusmieval, ale smial sa na mne. Bol to veľmi úprimný a otvorený okamih a ja som nesmierne rád, že som stlačil spúšť a zachytil ho. Naším cieľom boli fotky bez úsmevu a nakoniec sme skončili s rehotom. Veci nikdy nevychádzajú tak, ako očakávate, a niekedy je to to najlepšie, čo sa vám môže stať!

„Fotografovanie mimo štúdia môže byť výrazne iné. Ľudia totiž natoľko nevnímajú všetky tie svetlá a fotografickú techniku. V štúdiu, kde nie je nič okrem svetiel, fotoaparátu a vás, sa objekt môže sústrediť len na veci, ktoré sťažujú navodenie uvoľnenej atmosféry. Na druhej strane, ak sa objekt dosť nesústredí, môže byť ťažšie zachytiť ho v okamihu, keď je sám sebou, zachytiť jeho charakter, najmä ak je okolo vás veľa iných ľudí. Úspech skutočne závisí od snímanej osoby oveľa viac než od prostredia. Každý je iný a inak reaguje na fotoaparát, svetlá a na fotografov.

„Zakaždým, keď fotografujete portrét, najdôležitejšie je zblížiť sa so snímanou osobou. Ja osobne fotoaparát chytám do ruky, len keď ho naozaj potrebujem. Fotoaparát je nástroj, ktorý na vytvorenie portrétu potrebujeme, ale ak ho máte neustále v rukách alebo pri tvári, nepodarí sa vám zblížiť sa s ľuďmi. Ak chcete vytvoriť skvelý portrét, takéto zblíženie je kľúčové.“

Zostaňte v obraze

Prihlásiť sa na odber bulletinu