Lorenz-Holder-Snowboarder-Mountain

Umenie akčnej fotografie

Fotograf Lorenz Holder začal svoju kariéru ako poloprofesionálny jazdec na snouborde. Kvôli vážnemu zraneniu musel túto aktivitu prerušiť, čo ho od aktívneho športovania priviedlo k fotografovaniu športu. V exkluzívnom rozhovore s redaktorom webu CPN Stevom Faircloughom rozprával o svojej práci, prístupe k vytváraniu fotografií a o tom, prečo rád používa digitálne zrkadlovky Canon EOS a objektívy EF.

V detskom veku sa Lorenz Holder o fotografiu nijako zvlášť nezaujímal. „Prvý fotoaparát som dostal zhruba na prelome milénií, keď som mal 20 alebo 21 rokov,“ spomína si. „Už som sa predtým trochu venoval videám a potom som zistil, že jeden môj kamarát má fotoaparát na [35 mm] film. Pozrel som sa skrz hľadáčik, práve bol nasadený diaľkový objektív, a z tej nízkej hĺbky ostrosti som bol jednoducho unesený. Objektív bol ohromujúci a mal veľmi pekný bokeh. V tom momente som si povedal, že prestanem s filmovaním, pretože fotografia vyzerá oveľa lepšie.“

Lorenz pokračuje: „Vtedy som sa poloprofesionálne venoval snoubordingu. Nebol som až taký dobrý ako dnešní jazdci a nikdy som na to nemal dostatok peňazí. Jednoducho som dostal snoubord a ďalšie príslušenstvo zdarma, aby som si mohol užívať nádherné chvíle na horách. Nikdy som sa tým však neplánoval živiť.“

Lorenz Holder vyrástol v nemeckom Mníchove vedľa bavorských hôr a keď mal dvadsať, rozvíjal svoju kariéru poloprofesionálneho jazdca na snouborde. Vážne zranenie spôsobilo, že musel snoubording v roku 2003 zanechať. Vtedy objavil radosť z fotografie. Využil svoje znalosti zo sveta akčných športov a vybudoval si jedinečný štýl fotografií, na ktorých sa športovec nachádza iba ako malý bod väčšieho pozadia alebo celkovej kompozície. Momentálne pracuje na osobných projektoch a pre komerčných klientov, akými sú napríklad spoločnosti Nitro Snowboards, Mini a Adidas. Za svoje snímky získal významné ocenenie Red Bull Illume Image Quest v oboch posledných ročníkoch (2013 a 2016).

© Lorenz Holder – fotograf spoločnosti Canon. Cyklista na BMX na surrealisticky vyzerajúcom kovovom schodisku, ktoré sa používalo ako vyhliadková plošina; osobný projekt. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS 5D Mark III s objektívom EF24-70mm f/2.8L USM nastavenom na 24 mm s expozíciou 1/400 s pri f/6,3 a citlivosti ISO 500.

„Vždy som mal rád plnoformátové fotoaparáty, je to pre mňa tá najdôležitejšia vec,“ prezrádza o sebe. „Obvykle fotím vonku, vysoká citlivosť ISO preto pre mňa nie je úplne nevyhnutná. [5D Mark III] je dokonalý fotoaparát pre môj štýl fotografovania. Nepotrebujem veľa bodov automatického zaostrovania, pretože vždy nastavujem zaostrenie vopred. Nie je to, ako keby som fotil beh na 100 metrov na olympiáde, kde je potrebné veľmi rýchle automatické zaostrovanie. Dokážem celkom dobre predpovedať, kde sa bude športovec v jednotlivých okamihoch nachádzať, takže jednoducho vopred nastavím zaostrenie, aby ma automatické zaostrovanie nemohlo „oklamať“ a aby sa nestalo nič nepredvídateľné.“

Výber značky Canon

Keď sa Lorenz rozhodol vymeniť začínajúcu kariéru v snoubordingu za fotografovanie akčných športov, rozhodol sa pre digitálne zrkadlovky Canon EOS. Spomína si: „Myslím, že môj prvý fotoaparát bola zrkadlovka EOS 30 na analógový film. Keď už človek má všetky potrebné objektívy a začal s jednou značkou, jednoducho u nej zostane. Začal som teda so zrkadlovkou EOS 30 a môj prvý digitálny fotoaparát bol 20D, potom 30D a následne 40D. Potom som prešiel k fotoaparátu 5D Mark II a napokon k 5D Mark III.“

„Vždy som mal rád plnoformátové fotoaparáty, je to pre mňa tá najdôležitejšia vec,“ prezrádza o sebe. „Obvykle fotím vonku, vysoká citlivosť ISO preto pre mňa nie je úplne nevyhnutná. [5D Mark III] je dokonalý fotoaparát pre môj štýl fotografovania. Nepotrebujem veľa bodov automatického zaostrovania, pretože vždy nastavujem zaostrenie vopred. Nie je to, ako keby som fotil beh na 100 metrov na olympiáde, kde je potrebné veľmi rýchle automatické zaostrovanie. Dokážem celkom dobre predpovedať, kde sa bude športovec v jednotlivých okamihoch nachádzať, takže jednoducho vopred nastavím zaostrenie, aby ma automatické zaostrovanie nemohlo „oklamať“ a aby sa nestalo nič nepredvídateľné.“

Lorenz si spomína: „Naučil som sa, že keď použijem blesky, obzvlášť štúdiové blesky, mám k dispozícii len jedno stlačenie spúšte. Nie som ten typ, ktorý by fotil viac záberov v sérii, nestláčam spúšť znova a znova… zameriavam sa skôr na vystihnutie jedného okamihu. Fotoaparát, ktorý som si vybral, je pre môj štýl fotografovania veľmi vhodný.“ „Čo mám na ňom skutočne rád, je jeho spoľahlivosť. Funguje v daždi, počas hustého sneženia, ako aj počas skutočne studených dní. To je pre mňa rozhodujúce – že funguje v prostredí, kde tvorím svoje fotografie. Ak nemôžete dôverovať svojmu fotoaparátu, keď sa trochu namočí, nemáte pravdepodobne v rukách ten správny.“

Inšpirácia a nápady

Okrem používanej techniky je na Lorenzovych fotkách nápadný fakt, že všetci športovci na nich vyzerajú takmer identicky. Ako „pravdepodobne najväčší vplyv na vlastný štýl snímania a kreatívneho uvažovania“ uvádza švédskeho fotografa a výtvarníka Petra Lundstroma.

Lorenz vysvetľuje: „Hlavnou myšlienkou všetkých mojich fotografií je, že kľúčovým bodom je lokalita. Keď som začínal, fotil som snoubording počas výletu na Islande. Zistil som, že vytvoriť dobrú fotografiu je veľmi jednoduché, keďže samotná krajina bola nádherná – naopak, bolo tam ťažké vytvoriť zlú fotografiu. V Nórsku je to rovnaké – všade je nádherná krajina. To ma naučilo, že nádherné prostredie je pre fotografovanie kriticky dôležité a správna lokalita je kľúčom k dobrým snímkam. Preto som hľadal nové zaujímavé miesta, kde by som mohol fotografovať.“

Dodáva: „Vždy sa snažím vopred si predstaviť výsledný obrázok a potom sa ho pokúsim dostať do záberu fotoaparátu. Väčšinou si postavím statív, aby som získal dokonale presnú perspektívu a kompozíciu ešte pred začiatkom akejkoľvek akcie. Keď je všetko nastavené, jednoducho čakám a pokúšam sa zachytiť ten správny moment.“

© Lorenz Holder – fotograf spoločnosti Canon. Dvojitá expozícia surfistu z Nového Zélandu, ako vstupuje do ulíc Berlína v Nemecku; osobný projekt. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS 5D Mark III s objektívom EF24-70mm f/2.8L USM nastavenom na 24 mm s expozíciou 1/640 s pri f/7,1 a citlivosti ISO 200.

Skutočnosť, že sa už predtým vážne venoval snoubordingu, bola pre Lorenza veľkým prínosom. „Domnievam sa, že pri fotografovaní športu je veľmi dôležité, aby ste mu aspoň trochu rozumeli. Keď vidíte nejakú akciu, dokážete si predstaviť, čo sa stane v nasledujúcom okamihu, ako bude vyzerať scéna o zlomok sekundy neskôr.“

Dodáva: „Skutočne nemám [metódu] ani knihu pravidiel, podľa ktorej by som sa riadil pri určovaní správneho záberu. Jednoducho sa riadim svojimi inštinktmi. Pokiaľ ide o kompozíciu, poznám pár základných fotografických pravidiel, ako je napríklad pravidlo tretín. Ide však viac o to, či sa mi páči alebo nepáči určitý záber, keď ho vidím. Úplne dôverujem svojim vnútorným pocitom a myslím si, že je to tak správne.“

Ocenenia a komerčná tvorba

Pôsobí to možno ohromujúco, no Lorenz získal ocenenie na oboch posledných ročníkoch súťaže Red Bull Illume Image Quest (v roku 2013 a 2016). Ide o medzinárodnú súťaž, ktorá sa venuje prehliadke tých najlepších akčných a dobrodružných športových fotografií z celého sveta. Celkovo odoslalo do ročníka 2016 svoje fotografie 5 646 fotografov zo 120 krajín… a z 34 624 fotografií práve jedna z Lorenzovych skončila ako prvá.

Prezrádza: „Porotcovia nevedeli, kto je autorom fotiek. Všetko [posudzovanie] bolo anonymné a jednoducho si vybrali snímku, ktorá sa im páčila najviac. Možno to prekvapilo napokon aj ich samých. Je to ten najlepší spôsob – posudzovať samotné fotografie a nie to, kto ich vytvoril.“

Okrem osobnej tvorby, za ktorú získal ocenenia, sa Lorenz venuje aj komerčným projektom. „Pracujem pre automobilové značky, ako sú MINI a BMW, a tiež trochu pre Adidas. Rovnako už posledných desať rokov pracujem pre spoločnosť Nitro Snowboards. Dosiahol som stav, kedy dôverujú mojej práci a tomu, čo podľa mňa bude fungovať. Môžem robiť v podstate čokoľvek, čo chcem – a to sa mi páči. Každý rok ide o [snímky] nových snoubordov, topánok, oblečenia a ďalšieho tovaru.“

© Lorenz Holder – fotograf spoločnosti Canon. Snoubordista skáče vedľa satelitného taniera v Raistingu v Nemecku; osobný projekt. S touto fotkou získal Lorenz Holder ocenenie Red Bull Illume 2013. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS 5D Mark II a objektívom 18mm f/3.5; expozícia 4 s pri f/3,5 a citlivosti ISO 1000.

Dokonalá akčná fotografia športu

Lorenz si spomína: „Niekto sa ma spýtal, čo považujem za dokonalú akčnú fotografiu športu. Odvetil som, že ide o fotografiu krajiny alebo architektúry, ktorú by si ľudia zavesili na stenu, aj keby sa na nej nenachádzal žiaden športovec. Ide o základnú kompozíciu, ktorú mám naozaj rád. Ak sa vám podarí na takúto snímku dostať ešte aj športovca, získate podľa mňa takmer dokonalú akčnú športovú fotografiu.“

Dodáva k tomu: „Niekedy sú športovci na mojich snímkach skutočne tak malí, že ich ľudia na prvý pohľad ani nerozpoznajú. Raz sa mi stala zábavná historka. Mal som výstavu v Nemecku a na jednej fotografii sa športovec nachádzal v jej pravom hornom rohu. Jedna žena si tú fotografiu kúpila a o týždeň neskôr som dostal e-mail, že konečne na obrázku objavila snoubordistu.“

„Ak by si ľudia zavesili vaše fotografie, aj keby sa na nich nenachádzal žiaden športovec, pravdepodobne ste sa priblížili k dokonalej snímke. Išlo o veľmi dobrý príklad situácie, kedy sa táto žena domnievala, že ide o dobrú fotografiu, hoci na nej nevidela snoubordistu. V skutočnosti používam názov „umelecká akčná fotografia športu“. Nemal som v pláne vytvoriť sériu umeleckých akčných fotografií. V určitom okamihu som však zistil, že tvorím skôr fotografie krajiny, než akčné fotografie športu. Tak som si povedal, že ide možno o môj štýl a mal by som pri ňom asi ostať.“

Najlepšia rada

Pri otázke na radu, ktorú by dal mladým začínajúcim fotografom s nadšením pre šport, Lorenz odpovedá: „Keď začínate a pokúšate sa predať svoje fotografie alebo vybudovať si dobré meno, odošlete veľké množstvo e-mailov, na ktoré nikdy nedostanete odpoveď. Musíte mať jednoducho trpezlivosť a nikdy sa nevzdávať. Jednoducho dôverujte v seba a svoje fotografie. Ak si myslíte, že ide o dobrú fotografiu, zrejme je to dobrá fotografia. Mali by ste sa vždy sústrediť na vlastné pocity a myšlienky a nie na to, čo o vašich fotografiách vravia ostatní ľudia.“

Pokračuje: „Cieľom každého fotografa by malo byť vytvorenie vlastného štýlu, aby pri pohľade na vaše snímky ľudia rozpoznali ich autora aj bez toho, aby bol uvedený. Neplatí to iba o športovej fotografii, ale o akomkoľvek druhu [fotografií], dokonca aj módnych. Keď sa ľudia pozrú na fotografiu a povedia si, že vás spoznávajú, hoci tam nie je uvedené vaše meno, pravdepodobne ste dosiahli hlavný cieľ – vybudovať si vlastný štýl, ktorý je viditeľný na vašich snímkach.“

Lorenzova výbava:

Fotoaparáty:

EOS 5D Mark III

Objektívy:

EF 8-15mm f/4L Fisheye USM

EF 24-70 mm f/2,8L USM

EF 70-200mm f/2.8L IS USM

Príslušenstvo:

2x exteriérová súprava Broncolor Move

Svetlo Broncolor Siros 800 L



Interview viedol: autor článku Steve Fairclough