hero header

Vaše fotografie, naše obľúbené zábery: fotografie rýchlo sa pohybujúcich objektov

Vyzvali sme vás, aby ste sa inšpirovali skijöringovým dobrodružstvom Franca Mora a preukázali svoju schopnosť zachytiť objekty vo vysokej rýchlosti a vytvoriť tak dramatický záber. Vybrali sme dva z našich obľúbených záberov a požiadali fotografov, aby nám porozprávali príbeh, ktorý fotografia ukrýva. Na zachytenie objektu v pohybe na oboch záberoch bol použitý krátky expozičný čas, pričom jeden z objektov je zachytený vo svojom prirodzenom prostredí, druhý je zachytený v prostredí vytvorenom človekom.

Let sýkorky belasej, autor Paul Phillips

„Nedávno som si kúpil fotoaparát Canon 5D Mark III a objektív 70–200mm f/4 USM. Po prečítaní návodu som chcel ihneď otestovať krátky expozičný čas a vedel som o mieste, kde jeden starý muž každý deň kŕmi vtáky.

Scéna vtákov prilietajúcich na kŕmenie bola dokonalou príležitosťou na oboznámenie sa s kombináciou fotoaparátu a objektívu. Chcel som si vyskúšať najmä možnosti stabilizácie obrazu.

Hlavnou výzvou bolo nastaviť záber, keďže som si nebol istý, ktorými nastaveniami zachytím objekt najlepšie. Bolo potrebné zvážiť nastavenia expozičného času a automatického zaostrovania pre tak malého a nepredvídateľného vtáka, takže som použil prednastavenie pre pohybujúce sa objekty. Musel som sa okrem toho priblížiť k objektu, preto som si sadol na zem približne 3 metre od kŕmidiel. Po chvíli si vtáky zvykli na moju prítomnosť, aj keď ich zvuk uzávierky plašil. Trpezlivo som čakal, nastavoval fotoaparát na požadovaný záber a snímal vytúžené výsledky. Nakoniec som použil 200 mm objektív, expozičný čas 1/1000 a citlivosť ISO 200.

Farby neskorého rána dokonale fungovali pri osvetlení objektu na tomto mieste. Už asi nikdy nebudem mať možnosť zopakovať si tento záber, pretože pravdepodobnosť, že sa znova zopakujú všetky relevantné premenné možno prirovnať k dvojnásobnej výhre v lotérii.“

Padajúci citrón, autor Filippo Fania

„Možno je to prekvapujúce, no túto fotografiu som nasnímal vo svojej kuchyni. Skúšal som demonštrovať krásu situácií s vysokou rýchlosťou, napríklad citrón padajúci do vody, ak sú zachytené v pravý čas. Použil som staré akvárium a záber nastavil pomocou statívu a spúšťača blesku s dvomi svetlami po oboch stranách na osvetlenie zvlnenej vody.

Použi som režim priority clony (Av) na svojom fotoaparáte Canon EOS 550D a objektíve 50mm f/1.8.“

Prijmite výzvu tohto mesiaca

Zaujíma nás aj váš pohľad na svet, takže sa neváhajte zapojiť do našich mesačných fotografických výziev. Tému na tento mesiac nájdete v našej Galérii. Vezmite do rúk akýkoľvek fotoaparát, nájdite príbeh a podeľte sa so všetkými o svoj pohľad na svet.