Panning ski

Rady, ako snímať akčné zábery technikou panning

Občas môžu objekty na akčných fotografiách pôsobiť ako zmrazené – chýba im dramatickosť a rýchlosť daného okamihu. Jednoduchou technikou, ktorá záberom navráti vzrušenie, je tzv. panning. Dobrou správou je, že panning môže zlepšiť fotografie snímané akýmkoľvek fotoaparátom.

Sledujte Adama Prettyho pri zachytávaní akcie na lyžiarskych svahoch:

Pri panningu sa využívajú dlhšie expozičné časy v kombinácii s plynulým pohybom fotoaparátu sledujúceho pohyb objektu rovnakou rýchlosťou, akou sa pohybuje snímaný objekt. Na zábere úspešne nasnímanom touto technikou bude váš objekt ostrý a pozadie rozmazané.

1. Volič režimov fotoaparátu nastavte na režim priority uzávierky (Tv). Umožní vám ovládať expozičný čas.

2. Vyberte dlhší expozičný čas – začnite s 1/60 s. Potom experimentujte. S expozičným časom 1/30 s dosiahnete rozmazanejšie pozadie, s časom 1/125 s zase menej rozmazané. Môže to závisieť aj od snímaného objektu. Pretekárske auto si zrejme bude žiadať kratší expozičný čas ako cyklista.

3. Režim snímania nastavte na sériové snímanie. Budete mať väčšiu šancu zachytiť dôležitý okamih a navyše tak minimalizujete otrasy fotoaparátu pri stláčaní tlačidla spúšte.

4. Sledujte svoj objekt – no nerobte to iba v okamihu, keď snímate. Sledujte snímané objekty ešte pred fotografovaním, počas neho a aj po ňom jedným plynulým pohybom.

5. Snažte sa seba aj fotoaparát udržať v stabilnej polohe – minimalizujte pohyb zhora nadol a nakláňanie. Možno to bude pre vás jednoduchšie pomocou hľadáčika (ak je ním váš fotoaparát vybavený) než obrazovky LCD.

6. Myslite na kompozíciu, nenechávajte objekt iba v strede záberu. Pri sledovaní udržiavajte počas snímania objekt na rovnakom mieste v hľadáčiku/na obrazovke.

7. Pozadie by malo ostať rozmazané, takže jeho jednotlivé prvky budú v rámci vašej fotografie menej dôležité. Farebné odtiene však budú tvoriť podstatnú súčasť vašej fotografie, pretože budú lemovať váš objekt.

8. Ak fotografujete v noci, predĺžte expozičný čas ešte viac – rozmazané svetlá v pozadí môžu vašim snímkam dodať na dramatickosti. Sledujte, ako Adam Pretty používa dlhší expozičný čas na rozmazanie pozadia:

9. Panning si vyžaduje cvik, takže sa netrápte, ak sa vám prvé zábery príliš nevydaria. Učte sa snímaním množstva fotografií a zistíte, prečo sú niektoré lepšie než iné. Ide o nesprávny expozičný čas, je objekt rozmazaný po vertikálnej osi? Potom uplatnite to, čo ste sa naučili, na ďalšiu sériu fotografií.

Riskantný multitasking
Ann Luttinger

Tento záber je odlišný, pretože pozadie nie je rozmazané, no zvýrazňuje to dramatickosť záberu, ako si kaskadér napráva okuliare.

Čas na Mach 3
John Madden

Letecké prehliadky sú skvelou príležitosťou na cvičenie panningu. Nájdite si tú správnu pozíciu a každých pár minút si môžete svoj pokus zopakovať. Kratší expozičný čas a, ako hovorí fotograf, aj trocha šťastia, vám prinesú pôsobivý výsledok.

Teraz je skvelý čas na to, aby ste zdokonaľovali svoju techniku panningu na zasnežených svahoch alebo v meste. Svoje fotografie potom odovzdajte do našej Galérie.