Odlišný pohľad na staré a nové

Odlišný pohľad na staré a nové

Novozélandský fotograf Amos Chapple chcel získať nový a svieži pohľad na Petrohrad. Keďže mal k dispozícii len zopár miest, z ktorých by bolo vidno mesto z výšky, svoj fotoaparát pripevnil k dronu a vydal sa zachytávať staré a nové s dramatickými výsledkami.

Mesto kontrastov

„Petrohrad je mestom kontrastov, v ktorom sa vám naskytnú radikálne odlišné pohľady vedľa seba, ako pretrvávajúce artefakty premenlivej histórie.“ objasňuje Amos.

„Moja prvá a dlho očakávaná návšteva v roku 2012 bola skutočný antiklimax. Veľkolepé severské mesto s pozlátenými vežami a nádhernou literatúrou sa zdalo ako vhodnejšia destinácia než Moskva, kde som už pracoval.

No v skutočnosti sa ulice pod slávnymi historickými pamiatkami Petrohradu javili ako nedokončené a rozpoltené, akoby cárske a komunistické Rusko ešte stále súperili o nadvládu.

Rozpor dvoch protikladných ér ruskej histórie bol fyzicky prítomný a každý ho mohol vnímať. Nebolo to vždy pekné.

Keď som sa vracal k tomuto projektu, vedel som, čo očakávať. Tentoraz som chcel ilustrovať tento kontrast atmosfér a pretvoriť ho na výhodu.“

Krása protikladov

„Každý z architektonických štýlov predstavuje dokonale protikladný svetonázor, no napriek tomu existujú bok po boku.

Táto kombinácia môže niekedy dráždiť, no každá z jej zložiek má svoju krásu. Preto som chcel obom poskytnúť rovnocenný priestor prostredníctvom fotoaparátu.

Urobiť sovietsku bytovku peknou nie je ľahká úloha, ani urobiť pekný kostol zaujímavým, no práve o to mi šlo.

Pár blokov od slávnych ‚šľahačkových‘ palácov som sa ocitol na jednom z najdrsnejších predmestí na svete.

Kedysi prevládal názor, že toto miesto je príliš ‚pánu Bohu za chrbtom‘, aby na ňom mohli žiť ľudia, no Peter Veľký stvoril toto mesto silou vlastnej vôle. Vďaka jeho inšpirácií cestami po Európe tu vyrástli veľké kupoly a grécke stĺpy.

Potom prišli Sovieti a revolúcia, ktorá vedľa starobylých kostolov a palácov vystavala šedé kusy betónu.

Toto všetko som chcel zachytiť, no na to som potreboval vzdialenosť.“

Cár nebies

„Petrohrad je plochý ako doska, v dôsledku čoho sa neuveriteľne ťažko fotografuje. Žiadne kopčeky pre milencov ani vyhliadky nad mestom.

Tým správnym riešením pre môj projekt bola technika. V Petrohrade sú ikonické monumenty obkolesené voľnými priestranstvami, preto je zrejme tým najvhodnejším miestom na využitie dronu na snímanie záberov z výšky.

Tak som zamýšľal zachytiť toto mesto a jeho protiklady v plnej kráse. Všetko sa začalo skvele – slnečným ránom letiac nad jagajúcou sa katedrálou sv. Petra a Pavla, potom žiarivý západ slnka, ako sa fotoaparát vznášal nad Smolným kláštorom.

Nasledoval ďalší zo vzácnych jasných dní v Petrohrade. Pri fotografovaní sovietskych budov som potreboval temnejšie počasie, aby som dokázal stvárniť ich atmosféru, no tešil som sa na úžasne pomenované Centrum pre robotiku a technickú kybernetiku, tak som nasadol na trolejbus a plný očakávaní sa díval z okna.

Pred letom som túto bizarnú stavbu najskôr obišiel a zamýšľal som sa nad tým, čo sa asi odohrávalo v tomto pilieri sovietskej technológie. Dron som pripravil v parku oproti a vydal sa s ním na posledný let.“

Strata kontroly

„Nedarilo sa mi dosiahnuť uhol, ktorý som si predstavoval, tak som zmenil pozíciu a skúsil to znova. No cestou nadol sa zdalo, ako keby so mnou dron bojoval. Nasmeroval som ho doľava, chvíľu sa nič nedialo a potom dron hodilo ďalej, než som chcel. Ešte pred chvíľou spoľahlivý dron ma úplne prestal poslúchať.

Potom som vo výške asi dvadsať metrov stratil kontrolu úplne. Dron sa ako pohár padajúci z podnosu čašníka začal odo mňa vzďaľoval a čoraz rýchlejšie padať k zemi. Keď narazil, bol tak ďaleko, že som to ani nepočul.

Keď som zadýchaný dobehol na miesto dopadu, z dronu ostali len úlomky a fotoaparát bol takisto úplne zničený.

Ako som tak kľačal uprostred tejto malej smutnej scény, cez stromy som zdvihol zrak na záhadnú anténu týčiacu sa nad budovou Centra kybernetiky – čo sa tam vnútri dialo?

Čo bolo podstatnejšie, ako som mal teraz uskutočniť môj plán a stvárniť toto mesto novým spôsobom?

Odpoveď? Vyskúšaním každého výťahu, prosením na každej recepcií a hľadaním každého možného aj nemožného miesta s výhľadom.

Moja výhoda sa rozplynula. Bol som pokorený a možno aj trochu poctivejší. Z cára nebies vládnuceho nad týmto mestom protikladov sa stal obyčajný proletársky fotograf.“

Ďalšie Amosove zábery Petrohradu nájdete nižšie.

Komentáre a názory v tomto článku pochádzajú od prispievateľov a nemusia odrážať alebo vyjadrovať stanoviská a názory spoločnosti Canon, jej manažmentu alebo zamestnancov.