UMELECKÁ GRAFIKA

Ako bookstagrammeri zvyšujú predaj tlačených kníh

Zistite, prečo digitálna tlač kníh umocňuje rast ziskov poskytovateľov tlačových služieb

PREVZIAŤ PRÍRUČKU

Papierová kniha nie je mŕtva

Celkový objem digitálne vytlačených kníh v roku 2022 dosiahne 100 miliárd strán – prečítajte si viac o nadchádzajúcej vzrušujúcej kapitole.

Prevziať príručku

A woman in a check shirt looks at her smartphone and a man wearing a hoodie and white earphones reads a book on a train

Čo je to bookstagrammer?

Existujú módni blogeri, „vlogeri“ nakrúcajúci videá o životnom štýle aj „foodstagrammeri“, ktorí sa venujú jedlu. Teraz prichádzajú „booktuberi“ či „bookstagrammeri“ – ľudia venujúci pozornosť knihám. Títo bloggeri vysadení na knihy postupne dobýjajú mediálne platformy svojou vášňou pre papierové knihy, čím u ľudí vzbudzujú vášeň pre čítanie a pomáhajú povzbudiť prekvitajúci európsky trh s knihami.

Papierové knihy dnes čelia silnej konkurencii v podobe elektronických kníh, sociálnych médií a digitálnej zábavy všeobecne. No po neúnavnej snahe o udržanie tempa s rýchlejšími a dostupnejšími formami vydávania aj používania obsahu – najmä vzhľadom na obmedzenia spojené s malonákladovou produkciou kníh – si umenie kníhtlače opäť v digitálnom svete získava uznanie, a to napríklad prostredníctvom bookstagrammerov a miliónov ich fanúšikov.

Títo ľudia zásadne ovplyvňujú preferencie verejnosti za pomoci šikovného kombinovania vydavateľskej činnosti a digitálnych médií – či už štýlovými modernými fotografiami kníh alebo recenziami románov formou video blogu. Táto zmes tlačových a digitálnych médií však nie je zameraná len na povrchné generovanie vysokých počtov videní či palcov nahor. Digitálne technológie sa postupne zmenili z opozície voči tlačovým vydavateľstvám na výrazného podporovateľa tlačených kníh. Technológie digitálnej tlače zároveň ponúkajú poskytovateľom tlače príležitosť zvýšiť hodnotu svojich existujúcich služieb, ponúknuť nové služby a prilákať novú vlnu zákazníkov.

Znovuzrodenie tlače

Stránka thebookseller.com odhaduje, že celková trhová hodnota európskych knižných vydavateľstiev dosahuje úžasných 36 až 38 miliárd €. Kolísanie britskej libry v poslednom čase možno ovplyvnilo celkové príjmy vydavateľov z predaja, no len za posledný rok priniesli tlačené knihy 1,7 miliardy £ z celkového predaja kníh vo výške 2 miliard £.

Kým predaj tlačených kníh slušne rastie, elektronické knihy už prekonali počiatočnú fázu nadšenia z novej hračky a ich popularita ďalej nestúpa. Podľa agentúry Mintel zaoberajúcej sa prieskumom trhu, až 54 % kníh zakúpených za posledných 12 mesiacov bolo tlačených, kým iba 24 % bolo digitálnych. Mintel očakáva, že predaj papierových kníh bude naďalej rásť, pričom do roku 2022 predpovedá nárast o pôsobivých 25 %, čím by predaj vystrelil až na 2,1 miliardy £. Nadšenie z elektronických kníh by malo v kontraste s tým postupne chladnúť, takže sa očakáva, že ich predaj zaznamená iba okrajový nárast.

Prečo teda papierové knihy zažívajú tak výrazný návrat? Jen Campbell (@jenvcampbell) – bookstagrammerka/booktuberka, ocenená básnička a úspešná autorka – objasňuje, z čoho pramení jej vášeň pre knihy:
„Elektronické knihy sú skvelé na cesty, keďže šetria miesto a ponúkajú skvelé možnosti zväčšovania textu pre ľudí, ktorí to potrebujú. Napriek tomu však vo svete, v ktorom značnú časť svojho každodenného života trávime na internete, ponúkajú knihy istú formu úniku, pričom práve ich tlačená podoba predstavuje jeho fyzické zhmotnenie.“

Ľudia radi predpovedajú smrť tradičnej knihy, no tá tak skoro nenastane.

Jen Campbell, básnička, autorka a booktuberka
Image of a living room with a colourful bookcase across the back wall, two large table lamps on side tables and a two-seater silk sofa in the middle.

Hlasná podpora spoločnosti

Booktuberi a bookstagrammeri využívajú platformy sociálnych médií ako YouTube či Instagram na to, aby sa podelili o knihy, ktoré milujú. Podobný autentický obsah u súčasného digitálneho publika dosahuje nevídanú popularitu – väčšine známych videobloggerov sa podarilo dosiahnuť hviezdny status, vďaka čomu môžu mať nesmierny dopad na odvetvia, ktorým vyjadria svoju podporu. „Diváci na videokanáloch o knihách hľadajú odporúčania a postupne zisťujú, s ktorými hviezdami majú rovnaký vkus. Osobne v popise k svojim videám uvádzam prepojenie na mnou odporúčané knihy, ak by si ich niekto chcel zakúpiť. Prostredníctvom týchto prepojení si diváci zakúpia približne 600 až 800 fyzických kníh každý mesiac. To je však len pomerne malá časť z celkového počtu kníh predaných na základe mojich odporúčaní, keďže množstvo ľudí sa vydá priamo do kníhkupectiev alebo si knihu nájdu sami,“ hovori Jen Campbell.

A man works at a laptop on a sofa in a living room and a woman sits on a stool surrounded by two piles of books, putting books into a bookcase.

Časť úspechu booktuberov a bookstagrammerov spočíva v šikovnom kombinovaní úprimných recenzií kníh s veľmi atraktívnymi zábermi. V digitálnom svete, kde je internetová estetika nadradená všetkému ostatnému, je skvelý vzhľad polovicou úspechu. Vďaka umeleckému cíteniu a zručnostiam, ktoré sa uplatňujú pri tlačení kníh, môžu tradičné papierové tituly na digitálnych platformách vyzerať priam skvele.

Dôkazom toho je aj popularita hesla #shelfie: tým sa označujú fotografie knižníc plných kníh, ktoré sa medzi bookstagrammermi stali obľúbenou témou, pričom tlačeným knihám dodávajú mimoriadnu fyzickú a emocionálnu hodnotu. Tie sú na rozdiel od digitálneho sveta hmotnou vecou, ktorú môžete vlastniť a pochváliť sa ňou.

Čo si teda booktuberka/bookstagrammerka myslí o budúcnosti tlačených kníh z pohľadu vydavateľstiev?

„Ľudia radi predpovedajú smrť tradičnej knihy, no tá tak skoro nenastane,“ hovorí Jen.

Zistite, ako inteligentné knihy a špeciálne vydania podporujú nárast digitálnej tlače kníh

Súvisiace riešenia

Zistite viac


Zistite, ako umocniť rast ziskov pomocou digitálnej tlače kníh


OZVITE SA NÁŠMU TÍMU