BUSINESS BYTES

Prelomový potenciál 3D tlače

  • Zverejnené pred 2 rokmi
  • 3 min. čítania

Potenciál 3D tlače na transformáciu segmentu predaja a výroby je skutočne prelomový a vzrušujúci. Hoci táto technológia prišla na svet už začiatkom 80. rokov minulého storočia, až v relatívne nedávnej digitálnej revolúcii a vďaka príchodu internetu vecí sa ju podarilo komerčne využiť a zmeniť ju z priemyselnej na čoraz viac spotrebnú. Inovácie sú všadeprítomné: v odvetviach ako napríklad zdravotná starostlivosť existujú spoločnosti, ktoré tlačia časti ľudského tela, ktoré je možné používať namiesto drahých protetických náhrad a agentúra NASA experimentuje s myšlienkou 3D tlače potravín.

Veľké zmeny zaznamenávame aj v odvetví predaja. Lastovičkami v odvetví predaja boli špecializovaní online predajcovia, pričom do týchto zatiaľ neprebádaných vôd postupne vstupujú aj veľkí renomovaní predajcovia, vrátane spoločnosti Amazon, ktorá otvorila svoj obchod s 3D výtlačkami, v ktorom začala od minulého roku v USA predávať šperky, hračky a iné darčeky.

V posledných rokoch začali predajcovia a ich dodávatelia pod rastúcim tlakom dodávať na mieru ušité a individualizované výrobky v šibeničných termínoch. Prispôsobovanie na mieru a okamžitá dostupnosť však nie sú vždy ekonomické pri použití tradičných výrobných procesov, ktoré sú optimalizované na veľkovýrobu s rovnakým výstupom. Pomocou 3D tlače, a všeobecne aj digitálnej tlače, je čoraz viac možné prepojiť personalizovanú a automatizovanú výrobu. Predávajúci dodá potrebné šablóny, čo je jednoduché a bezproblémové, a zákazník si ich prispôsobí doma alebo v predajni.

Pomocou tohto procesu prichádza nová éra masovo vyrábaných, no zároveň personalizovaných výrobkov. Samozrejme, toto priemyselné odvetvie je stále v plienkach a pomocou dostupnej technológie zatiaľ nie je možná veľkokapacitná výroba. S vývojom technológie sa však bude zvyšovať aj objem výroby za súčasného zachovávania výraznej nákladovej hodnoty a úspor.

Patria teda do budúcnosti predaja a obchodnej činnosti aj demokratické procesy pri tvorbe dizajnu a obchody s digitálnymi šablónami? Presunie sa výroba z továrne do predajne alebo do domácností, keď si milióny ľudí preberú základný dizajn alebo šablónu a výrobok si prispôsobia podľa svojich predstáv?

Je to dosť pravdepodobné. Hoci k tejto zmene ešte nedochádza, pomaly sa dostávame k novému modelu predaja – model, do ktorého vstupujú vzrušujúce start-upy a firmy, ktoré sa dokážu rýchlo rozhýbať a inovovať dizajn.

Čo to bude znamenať pre obchody na hlavnej ulici a internetové obchody ako Amazon? Je pravdou, že v dohľadnej budúcnosti budeme pri kúpe veľkých položiek, ktoré nie je možné vytlačiť v domácom prostredí, ešte stále potrebovať našu miestnu IKEU a predajcu automobilov. Predajcovia menších domácich, módnych a iných štandardných výrobkov však majú dokonalú príležitosť použiť 3D tlač na vlastné znovuobjavenie a udržanie sa na pulze dňa. Hoci uvedené nám v horizonte jedného alebo dvoch desaťročí zatiaľ nehrozí, je veľmi pravdepodobné, že v nasledujúcom storočí dôjde k výraznému prielomu v oblasti predaja.