BUSINESS BYTES

Ako zmení 3D tlač maloobchodnú zákaznícku skúsenosť?

  • Zverejnené pred 2 rokmi
  • 3 min. čítania

3D tlač má reálny potenciál zmeniť maloobchodnú zákaznícku skúsenosť. V porovnaní s tradičnými výrobnými metódami je obratnejšia a zároveň má obrovský potenciál v oblasti prispôsobenia výrobkov – za čoraz konkurencieschopnejšiu cenu. Napriek svojmu aktuálnemu potenciálu však spôsob 3D tlače siaha až do začiatku 80-tych rokov minulého storočia. Na grafe Hype Cycle spoločnosti Gartner zobrazujúcom nábeh nových technológií sa táto metóda po prvýkrát objavila v roku 2007.

Technológia, ktorá bola na grafe Hype Cycle uvedená ako „spúšťač inovácií“, sa veľmi rýchlo premenila na prekvitajúce trhové odvetvie – spoločnosť Gartner odhaduje, že dodávky 3D tlačiarní v roku 2015 narastú o 98 percent a v roku 2016 sa opäť zdvojnásobia.

Je ťažké predpokladať, ako konkrétne 3D tlač v rôznych podobách zmení predaj a zákaznícku skúsenosť v budúcnosti. Aktuálne trendy však naznačujú, že jedna z fundamentálnych zmien už prebieha – zákazníci sa stávajú silnejší a technológia sa vyvíja tak, aby napĺňala ich požiadavky.

Po prvé, dochádza k skracovaniu času, ktorý je potrebný na dodanie výrobku na trh. Tento jav je sčasti spôsobený rýchlejšou fázou cyklu dizajnu a tvorby prototypov následkom používania 3D tlače, ak však tento trend získa dostatočnú hybnú silu, postupne sa budú odbúravať aj iné bariéry, napríklad dĺžka času na nastavenie výroby, nástroje na výrobu nových výrobkov a iné prekážky.

Po druhé, otvorený dizajn tu zostane nadobro. Za dizajn produktov budú v čoraz väčšej miere zodpovedné komunity koncových používateľov, pričom táto možnosť bude k dispozícii pre akéhokoľvek koncového používateľa s potrebnými vlastnosťami a nástrojmi. Následkom toho bude čoraz bežnejšie prispôsobovanie produktov a spotrebitelia ho začnú vnímať ako všeobecnú súčasť výroby.

Na záver poznamenávame, že prispôsobovanie produktov nie je jedinou výhodou pre zákazníkov. Nákupný cyklus, ktorý je už optimalizovaný na masovú výrobu v čo najkratšom čase, by sa mohol pomocou 3D tlače ešte viac urýchliť. Napríklad, objednávanie tovaru, ktorý nie je na sklade a jeho dodanie by trvalo aj jeden mesiac, môže byť vecou minulosti, pretože akýkoľvek predmet je možné vytlačiť priamo na mieste na báze ad hoc. Podobne, používanie 3D tlače v domácom prostredí umožní zákazníkom zakúpiť si dizajn online a vytlačiť si výrobok doma, čím sa úplne preskočí objednávací proces.

Dnes začínajú s 3D tlačou experimentovať veľkí predajcovia ako spoločnosť Amazon, ktorá minulý rok v USA spustila obchod s 3D tlačou v ktorom sa predávajú šperky, hračky a iné darčeky. Toto je však len začiatok. S vývojom 3D tlače bude pre zákazníkov jednoduchšie, a najmä lacnejšie, kúpiť si oveľa širší sortiment výrobkov na požiadanie a firmy budú vďaka nej môcť ponúkať svoje produkty s väčšou rýchlosťou, presnosťou a prispôsobením.